Historiestudenter bidrar med innhold til Oslofjordmuseets nye utstilling

Bidraget til utstillingen Fjordfortellinger er resultatet av et samarbeid mellom HF og museet.

Kollage av historiske fotografier og tegninger som illustrerer Oslofjorden

Illustrasjon: Oslofjordmuseet.

I vår- og høstsemesteret 2020 fikk 69 masterstudenter i HIS4050 Historieformidling i oppgave å velge et objekt eller et spor i landskapet rundt Oslofjorden som sier noe om fjordens historie, og skrive en tekst om valget.

Når Oslofjordmuseet 1. juni åpner utstillingen Fjordfortellinger, er utgangspunktet  blant annet rundt 30 av objektene og fortellingene studentene valgte ut.

– Dette har vært et utrolig morsomt prosjekt. Arbeidet med studentene har vært sentralt for utstillingen, sier Ulrike Spring, professor ved Institutt for arkeologi, konservering og historie.

Utstillingen deler noen av Oslofjordens lange historie og mange fortellinger, og oppfordrer også publikum til å dele sine.

Fjordfortellinger er åpen for publikum fra 2. juni.

Av Camilla Chausse
Publisert 23. mai 2022 16:33 - Sist endret 24. mai 2022 11:02