Jobbklar – studentenes vei til arbeidslivet

Nå kan HF-studentene forberede seg på arbeidslivet fra første studiedag gjennom Jobbklar-siden i Canvas, som nettopp er lansert.

Bildet kan inneholde: datamaskin, perifer, bildesign, kjøretøy, inndataenhet.

Jobbklar har nyttig informasjon og ressurser for studenter både på bachelor- og masternivå. Foto: UiO

Jobbklar ligger i programrommet til alle HFs studieprogrammer på bachelor- og masternivå. Nye studenter har fått informasjon om Jobbklar i forbindelse med studiestart, men sidene har innhold for både nye og eksisterende studenter.

– Studentenes behov for en tydeligere bro mellom studier og arbeidsliv har kommet fram i mange sammenhenger de siste årene. Jobbklar er et forsøk på å svare på og løse denne utfordringen, sier studiedekan Gunn Enli.

Nyttig informasjon om overgangen til arbeidsliv på ett sted

Jobbklar-sidene er utviklet i samarbeid og dialog med instituttene. Det er førsteamanuensis Arnt Maasø ved Institutt for medier og kommunikasjon og arbeidslivskoordinator Torunn Nyland som har ledet prosjektet.

– Jobbklar handler om å systematisere informasjon og ressurser som vært i mange ulike kanaler på ett sted, til nytte for studentene, sier Maasø og Nyland.

– Det er lagt til rette for en progresjon i arbeidslivsrelevante tiltak, som følger hele studieløpet. Jobbklar-sidene skal også utvikles videre.

Ta Jobbklar i bruk

I Jobbklar er det ressurser som er nyttige for studentene både underveis i studieløpet og når de skal forberede seg til arbeidslivet. De finner blant annet karrierekurs, viktige ressurser og verktøy, arrangementer og studentjobber.

– Nå er det om å gjøre at studentene tar Jobbklar i bruk og benytter seg av ressursene og tilbudene som finnes der. Vi må informere studentene, men det er også viktig at folk som jobber på HF vet at denne gode ressursen finnes og kan oppfordre studentene til å bruke den, sier Enli.

Publisert 19. aug. 2022 12:39 - Sist endret 19. aug. 2022 12:39