– Litteratur er mer enn personlig tidsfordriv

Det mener Karin Kukkonen, som leder forskningssatsingen Litteratur, kognisjon og emosjon, LCE. Dette er en av fakultetets fem faglig prioriterte satsinger, og er et bredt tverrfaglig samarbeid som inkluderer litteraturforskere, psykologer og lingvister.
Bilde av hender som holder bøker

Forskningssatsingen Litteratur, kognisjon og emosjon undersøker hva litteratur gjør med oss. Illustrasjon: Pexels.

– Vi har en ambisjon om å samle litteraturvitere, psykologer og andre interesserte og relevante forskere til det vi liker å kalle en Interdisciplinary Hub ved UiO, forklarer Karin Kukkonen.

– Sammen kan vi lettere synliggjøre den forskningen som drives på litteraturens mangfoldige funksjon og rolle ved UiO, og skape et best mulig nettverk med gode kontakter også til relevante miljøer andre steder. Et viktig ledd i arbeidet er utviklingen av et tverrfaglig studietilbud ved UiO, som foreløpig har endt opp i en populær emnetråd her på HF. Dertil kommer digitale læringsmidler, som vi begynte å lage allerede i 2019 og som er fritt tilgjengelige på nett. Det naturligvis også et mål å initiere knoppskyting av nye forskningsprosjekter, under en felles faglig paraply.

Har lansert egen podkast

Hvilke er de største suksessene så langt?

– I tillegg til flere postdoktorprosjekter med ekstern finansiering har jeg lyst til å nevne en svært velfungerende tverrfaglig lesegruppe som nå har virket i flere år og som mange initiativer er gått ut fra. Blant annet til en egen podkast, som nå er lansert og som nærmer seg litteraturtemaet med stor tematisk bredde og med fokus på både kognisjon og følelser, i skjæringsfeltet mellom litteratur og psykologi. Vi er spente på mottagelsen og tror selv vi her har laget noe som både er nytt veldig givende, også for andre enn oss som har laget den. Vi har planer om flere sesonger.

Hvilke utfordringer opplever dere at COVID-19 har gitt, og hvordan har dere søkt å løse dem?

– Vi ble jo rammet at dette viruset som alle andre og måtte bare gjøre det beste ut av det. Særlig rammet ble et gjesteforskerprogram som vi hadde arbeidet hardt for å få på plass. Det var det jo bare å glemme, det samme gjaldt uformelle møteplasser vi hadde planer om å utvikle og vedlikeholde.

Zoom holdt hjulene i gang under COVID

– Når sant skal sies har COVID likevel ikke klart å forsinke oss så veldig i hovedaktivitetene våre. Zoom ble faktisk en erstatning god nok til å holde hjulene i gang, på de fleste områder. Og siden vi allerede var ganske godt i gang da det hele slo inn med full kraft, så var vi ikke av dem som ble rammet i den mest sårbare fasen. Vi forbereder nå en andre bølge av prosjekter som kommer ut av initiativet, som en bekreftelse på nettopp dette.

– Studentaktivitetene har blitt holdt oppe, og nå som vi er ute av koronaen er motivasjonen til å få gjort alt som bare måtte vente så sterk at dette regnskapet skal bli bra til slutt. Til slutt må jeg nevne et prosjekt som vokste så å si ut av krisen, nemlig vårt coronalesningsprosjekt, med kartlegging av nordmenns lesevaner i den mest intense perioden. Det førte til flere nyhetsoppslag, blant annet i Morgenbladet

Vil avslutte med litteraturfestival

Hva er planen for siste periode av satsingen, nå som det er litt mer enn ett år igjen?

– Som de andre satsingene må vi konsolidere det vi har fått til, slik at det kan leve videre uten denne paraplyen. Det er vi godt i gang med, særlig når det gjelder forskningsfeltet. Vi skal i tillegg lage nye sesonger av podkasten, har vi tenkt.  Som avslutning på satsingen tenker jeg meg faktisk en litteraturfestival, med en akademisk del og en mer praktisk. Hvordan den skal se ut er noe vi kommer til å drodle rundt i gruppen. Vi vil gjerne oppnå intern synlighet ved UiO og i en større offentlighet – det er i hvert fall tanken bak festivalen.

Hva skal være arven etter LCE?

– Her har jeg lyst til å løfte blikket og snakke med i hvert fall mellomstore bokstaver. For vi har store langsiktige ambisjoner, nemlig å bidra til en revalorisering av litteratur. Det vi avdekker på ulike måter i våre prosjekter er verdien av litteratur som noe annet og mye mer enn et personlig tidsfordriv.

– Litteratur er, ser vi, et pusterom i hverdagen, dybdeopplevelse i øyeblikket og, dypest sett, personlig og samfunnsmessig utvikling både på det kognitive og følelsesmessige plan. Å løfte fram dette og ikke minst de forskerne fra en bred vifte av fag som kan belyse det, er en viktig ambisjon og driver bak det vi gjør.

Les mer om LCE

Av Arve Fløystad-Thorsen