Sju nye humanioraprosjekter mottar midler fra Forskningsrådet

Nå skal forskere ved Det humanistiske fakultet finne ny kunnskap om samiske språkbrukere, multimodal dans og kreativ kunnskap i turbulente tider – for å nevne noe.

Niels Treschows hus sett fra SV. Røde blomster i høyre forgrunn.

Det humanistiske fakultet, Universitetet i Oslo. Foto: Jarli&Jordan/UiO

– Disse prosjektene vil berike fakultetets faglige virksomhet og bli spennende å følge, sier prodekan Mathilde Skoie, og gratulerer alle som har vært involvert i prosjektsøknadene.

Samtidig trekker hun frem at dette ikke bare er en gledens dag.

– Som helhet har det humanistiske fakultet fått innvilget færre prosjekter enn normalt. Med Forskningsrådets kutt var en viss nedgang ventet. Sett sammen med signalene om at Forskningsrådet kun vil lyse ut såkalte tematiske prosjekter til neste år, er det bekymringsfullt at vi i denne runden kun fikk ett tematisk prosjekt.

–  Mange forskere ved fakultetet har lagt ned masse arbeid i søknader som ikke fikk støtte i denne omgang. Disse skal også alle ha stor takk, presiserer hun.

Forsker på samiske språkbrukere

Pia Lane og Haley De Korne ved Senter for flerspråklighet har fått midler til å undersøke hvorfor og på hvilke måter noen går fra å lære et språk i skolesystemet til å bli aktive språkbrukere.

De ser spesielt på samiske forhold, men mener forskningen vil ha overføringsverdi til andre språklæringssituasjoner.

– Finansieringen gjør det mulig å undersøke ulike geografiske kontekster og følge prosesser over tid. For å oppnå dette kommer vi til å samarbeide tett med kolleger i Norge og utlandet, forteller Lane.

Banebrytende forskning om musikk, dans og litteratur

Fem forskere har fått støtte fra Forskningsrådets program for Banebrytende forskning (FRIPRO).

Blant disse er Rainer Polak, som er prosjektleder for det tverrfaglige forskerprosjektet «DJEMBEDANCE - Multimodal rythm in music and dance from West Africa». Målet er å utfordre den rådende forestillingen om forholdet mellom musikk og dans, og utdype forståelsen av at rytme i bunn og grunn er multimodal.

– I musikk og dans ser og føler vi like mye som vi hører, og dans er ikke bare et svar på musikk.  I dette prosjektet vil vi studere toveisinteraksjon og integrering av musikk og dans, forteller Polak.

«Word, Sound and Power: The Lyrical Making of African Diaspora Futures» er også blant de fem banebrytende prosjektene som har fått støtte.

Ledet av Louisa Layne vil forskere utforske hvordan afro-diasporiske forfattere har utfordret skillet mellom musikk og litteratur, og påvirkningen de har på vestlig kultur og politikk.

For Layne gir støtten mer tid til forskningsarbeid, formidling, møter og samarbeid med internasjonale eksperter på området.

– Vi vil også lage litt liv og røre på Universitetet i Oslo for alle som er interessert i musikk og litteratur, forteller hun.

Forskerprosjekt gir muligheter for unge afrikanske forskere

Professor i arkeologi Per Ditlef Fredriksen skal lede et forskningsprosjekt om hva som skjer med kreativ kunnskap i perioder med turbulens, sosialt stress og uvanlig høy mobilitet. I prosjektet ser de på Bantu-talende grupper i det sentrale og sørlige Afrika.

Med støtten fra Forskningsrådet kan de samle en unik gruppe av forskere og lokale samarbeidspartnere i en periode over fem år. Målet er å få med unge forskertalenter fra Afrika.

– Dette prosjektet hadde mest sannsynlig aldri blitt noe av uten denne støtten. Det er spesielt viktig for oss at prosjektet gir muligheter for unge forskere fra Afrika. Derfor legger vi ikke bare opp til postdoktor- og ph.d.-stillinger, men også stipender til tre masterstudenter, forteller Fredriksen.

Prosjekter som får støtte fra Forskningsrådet:

• Per Ditlef Fredriksen (IAKH): ARCCREATE. An Archaelogy of Creative Knowledge in Turbulent Times. Banebrytende forskning (FRIPRO).
  • Byron, Rom-Jensen (IAKH): Labor Entanglements across the Atlantic: US-Scandinavian Activism, Networks and Visions for Society in the Twentieth Century. Unge talenter. Banebrytende forskning (FRIPRO).
  • Kristin Ranestad (IAKH): Persistence or change? Lessons from the introduction of enhetskolen in Denmark and Norway. Prosjektet er et samarbeid med UiT. Banebrytende forskning (FRIPRO).
  • Rainer Polak (RITMO): DJEMBEDANCE. Multimodal rythm in music and dance form West Africa. Banebrytende forskning (FRIPRO).
  • Louisa Layne (ILOS): Word, Sound and Power: The Lyrical Making of African Diaspora Futures. Unge talenter. Banebrytende forskning (FRIPRO).
  • Wassim R. Rustom (ILOS): Modern Occupations: Time in the Work of Literary Imagination. Internasjonal mobilitet. Banebrytende forskning (FRIPRO).
  • Pia Lane og Haley De Korne (MultiLing): Indigenous language resilience: From learners to speakers. Program for Samisk forskning.
Av Julie Lucie Liljeroth
Publisert 8. sep. 2022 14:35 - Sist endret 30. mai 2024 13:16