Skal utforske språkets betydning i energiomstillingen

Sissel Furuseth og prosjektet Translatability of Oil (TOIL) får midler fra Forskningsrådet til å undersøke ulike kulturelle fremstillinger av olje og hvordan de påvirker omstillingsdebatten.

Portrett av Sissel Furuseth i kontoret med mange bøker i bakgrunnen

Professor Sissel Furuseth skal blant annet forske på hvordan fortellinger om nordamerikansk oljekultur og begreper fra internasjonal petrokulturforskning lar seg oversette til en norsk kontekst. Foto: Mari Lilleslåtten.

– Det betyr enormt mye å få denne støtten fra Forskningsrådet, sier prosjektleder og professor i nordisk litteratur Sissel Furuseth.

Furuseth legger til grunn at et skifte fra fossil til grønn energi forutsetter en kombinasjon av ulike oversettelsesferdigheter, som gjør det mulig å kommunisere på tvers av ideologiske, faglige, språklige og generasjonsmessige skillelinjer.

– Ved å sammenligne ulike energikulturer, der norsk oljekultur utgjør navet i undersøkelsen, vil dette prosjektet bidra til å nyansere den hittil amerikansk-dominerte forskningslitteraturen på petrokulturfeltet, sier Furuseth.

Relevans er høyt prioritert

Temaer knyttet til klimakrisen og behovet for energiomstilling er høyt på den politiske agendaen, og svært relevant for skolens læreplaner. Derfor vil formidling til offentligheten være en prioritet gjennom prosjektperioden.

– Fakultetet gratulerer prosjektet Translatability of Oil og Sissel Furuseth med denne svært gledelige tildelingen. Prosjektet er et glimrende eksempel på hvordan humaniora på en meningsfull måte kan bidra til å belyse våre samfunnsutfordringer, sier forskningsdekan Mathilde Skoie.

Oljens oversettbarhet

Translatability of Oil (TOIL) skal fremskaffe ny kunnskap om norsk oljekultur og dens rolle i et større globalt landskap. Her møtes litteraturvitenskap, didaktisk forskning , filmvitenskap og teologi for å kartlegge og sammenligne ulike representasjoner av olje.

Prosjektet ønsker å anspore til en bredere debatt om språkets betydning i spørsmål som har med energiomstilling å gjøre. TOIL vil bidra til økt bevissthet om sammenhengen mellom energibruk og dagens miljøproblemer.

Prosjektet vil:

• se på hvordan fortellinger om nordamerikansk oljekultur og begreper fra internasjonal petrokulturforskning lar seg oversette til en norsk kontekst,
  • analysere og sammenligne den kritiske mottakelsen av oljehistorier i Norge før og etter oljefunnet på Ekofisk i 1969, og
  • bidra til teoriutvikling innenfor energihumaniora gjennom å utforske hva slags forklaringskraft begrepet «oversettbarhet» har når det gjelder å forstå oljens rolle i en verden truet av klimakrise.

Våren 2023: Nytt tverrfaglig emne om oljefiksjoner og andre energifortellinger

På pensum står blant annet Upton Sinclairs Oil!, TV-serien Lykkeland/State of Happiness, og noveller av Italo Calvino, Ben Okri, China Miéville og Yoko Tawada. I tillegg til norske bidrag av Regjeringen, Tore Renberg, Marit Eikemo, Knut Hamsun og Laila Stien.

Les mer om ILN2301

Av Ellen Evju Jahr