De store fagene medievitenskap og historie trekker flest søkere

Mange søker seg til de store fagene medievitenskap og historie, men også bachelorprogrammet filosofi, politikk og økonomi har mange søkere.

To jenter sitter i en trapp og snakker, en jente og to gutter går og snakker. Utenfor Det humanistiske fakultet, UiO

Det er 3440 søkere til studier ved Det humanistiske fakultet i år. Foto: Jarli & Jordan

Studietilbud som har fått flere søkere i år er lingvistikk, antikkens kultur, klassiske språk, årsenheten og bachelor i religionsvitenskap, estetiske studier, idéhistorie og kulturhistorie.

Hovedtall for Det humanistiske fakultet (HF)

• Det er  3440 søkere som har et studietilbud på HF som sitt første ønske
  • Det er 1,8 førstevalgsøkere per studieplass
  • Det er rundt 18 prosent nedgang i antall søkere sammenlignet med 2021. På UiO som helhet er tallet 11,4 prosent nedgang.

− Søkertallene gikk markant opp under korona. Nå ser det ut til at tallene stabiliserer seg igjen. Vi er nesten tilbake på 2019-nivå – da hadde vi 3578 førstevalgsøkere, sier studiedekan Gunn Enli.

Fagene med flest søkere

Det er disse fagene som har flest søkere i årets opptak, uavhengig av prioritet:

• Medievitenskap
  • Historie
  • Årsenhet historie
  • Filosofi, politikk og økonomi (FPØ)

Fire programmer blant de 15 mest populære

HF har fire programmer på UiOs oversikt over de 15 programmene med flest førstevalgssøkere per studieplass:

• 4. plass: Filosofi, politikk og økonomi (9,4 søkere per plass)
  • 10. plass: Tverrfaglige kjønnsstudier (5,5 søkere per plass)
  • 12. plass: Filosofi årsenhet (4,6 søkere per plass)
  • 15. plass: Kunsthistorie årsenhet (3,9 søkere per plass)

Lektorprogrammet går fram

Antall søkere til lektorprogrammet på alle HFs studieretninger går opp:

• Engelsk (økning på 40 prosent)
  • Fremmedspråk (økning på 27 prosent)
  • Nordisk (økning på 22 prosent)

− Fakultetet er en sentral bidragsyter i fagene på lektorprogrammet, og det er gledelig å se at antallet søkere innen våre fag øker såpass mye, sier Enli.

Les om søkertallene for hele UiO

Publisert 27. apr. 2022 15:53 - Sist endret 27. apr. 2022 15:55