370 kandidater ble markert på HF

– Vi er mektig stolte av alle de dyktige kandidatene våre, sier studiedekan Gunn Enli.
To menn og tre kvinner i halvfigur, ser smilende i kamera. Kvinen i midten har dekankappe på, de to andre har sommerkjole. Mennene har lyst sommertøy. Foto.

Fra venstre: Vetle Hove, Haaken Munthe Kaas, studiedekan Gunn Enli, Wilma Arnesen og Selma Dahl. Foto: Olaf Christensen/UiO.

Til sammen deltok om lag 900 personer på de to markeringene som ble holdt for fakultetets bachelor- og masterkandidater i Sophus Bugges hus 15. juni. Av disse var 190 kandidater på bachelor og 180 på master.

– Det er veldig hyggelig å se at så mange deltar og har med seg gjester til denne høytidelige markeringen. Det var dette vi håpet på da vi begynte med felles markering også for masterkandidatene i fjor, sier dekan Frode Helland.

Så stor var interessen, at seremoniene ble strømmet i tilstøtende rom så alle gjestene fikk med seg musikkinnslag, taler og utdeling av gratulasjonsskriv.

Kunnskap forandrer

– Å studere handler i stor grad om selvdisiplin og selvledelse. Altså at man klarer å holde fokus lenge og konsentrert nok til at man ikke bare leser og skriver, men eier stoffet, får det under huden, og gjør kunnskapen til sin egen, sa Enli i sin tale til kandidatene.

– Det er kanskje det jeg liker aller best med kunnskap og lærdom – at den forandrer deg.

Musikk og hyggelig samvær

Markeringene ble innledet med musikk fra Kvessfjell Trio, bestående av bachelorkandidatene Trond Hallvard Engeset Kverno, David Kristoffer Torp Hvesser og Sander Slettebø Grøsfjell fra Institutt for musikkvitenskap.

De ble avsluttet med servering og hyggelig samvær akkompagnert av Frodes jazztrio med Tine Asmundsen på kontrabass, Line Falkenberg på saksofon og Frode Torp Christensen på gitar.

Av Ellen Evju Jahr
Publisert 20. juni 2023 15:08 - Sist endret 14. nov. 2023 11:09