Skal hjelpe HF-forskere med digitale løsninger

«Humit – senter for digital utvikling på HF» tilbyr skreddersydde digitale løsninger for humanistisk forskning, og blir en sentral del av fakultetets digitale satsinger framover.

– Jeg vil gjerne takke alle som har jobbet så målrettet med å etablere det som er blitt et bredspektret kompetansesenter for IT innen humaniora, dette har vært et lagarbeid som jeg ser fram til å følge videre, sier dekan Frode Helland.

Blir en ny og mer slagkraftig enhet

Humit er en del av fakultetets forskerstøtte. Senteret består av det som tidligere var to miljøer, Tekstlaboratoriet som hørte til på Institutt for lingvistiske og nordiske studier, og den tidligere gruppa for Digitale Medier i Læring og Forskning (DMLF) som særlig har laget databaser med webgrensesnitt for digital humaniora.

Nærbilde, mann med skjegg og briller foran bokhylle, smiler. Fotografi.
– Jeg husker hvor fantastisk det var å oppdage alt det datamaskiner kunne brukes til da jeg fordypet meg i indoeuropeiske bibeloversettelser for mange år siden, sier leder for Humit Dag Haug, som er professor i klassiske språk og lingvistikk. Foto: Ellen Evju Jahr.

Tekstlaboratoriet bør være kjent for de fleste som driver med språk på HF. De har hjulpet veldig mange miljøer, særlig med å lage korpora, som er samlinger av skrift- eller talespråk.

DMLF var en del av gamle HF-IT. Da HF-IT gikk inn i den nye sentrale IT-avdelingen ønsket fakultetet å beholde DMLF fordi de driver med fagnær IT, og er avhengig av tett kontakt med forskerne.

– Da var det naturlig å slå DMLF og Tekstlaboratoriet sammen, og skape en ny og mer slagkraftig enhet som forhåpentligvis kan nå enda bredere ut enn vi har gjort tidligere, sier Dag Haug.

Bistår der miljøene trenger det

– Med seks ingeniører blir dette et stort utviklermiljø. I tillegg har vi med rådgiver Andrea Dale Wefring fra forskningsseksjonen, hun har også mye kompetanse på det digitale feltet. Nestleder Jacob Høigilt og jeg bidrar med faglig ledelse. Vi har begge mye erfaring innen digitale metoder på forskjellige humanistiske forskningsfelt, forteller Haug.

Humit skal både utvikle softwareløsninger for humanistiske forskere, og rådgi når det gjelder bruk av IT for HF-forskere, for eksempel ved behov for datalagring og -tilgjengeliggjøring, eller ved spørsmål om personvern og rettigheter.

– Samtidig skal vi kaste nettet videre og nå bredere ut på HF. Utviklerne våre er dyktige på å oppdatere seg og sette seg inn i nye problemstillinger og løsninger, så det er ikke noe problem for dem å jobbe med nye brukergrupper.

– Vi er avhengige av at ideene og behovene kommer fra forskerne. Så Jacobs og min viktigste jobb framover blir å komme ut i forskningsmiljøene og få vite hva de trenger, avslutter Dag Haug.

Møt staben ved Humit

Humit – senter for digital utvikling på HF