English version of this page

EU-prosjekt har gitt studenter verdifull arbeidslivserfaring

Gjennom sin deltakelse i Growth4SMEs, har studenter fra HF både fått vist fram sin kompetanse og knyttet kontakt med arbeidslivet.

En mann og to studenter sitter på en scene. De smiler og ler. Fotografi.

Studentpanelet delte sine erfaringer fra prosjektet under Growth4SMEs avslutningskonferanse. Fra venstre: Arnt Maasø (ordstyrer), Truls de Lange og Amalie Bloch Helmers. Foto: Arne Vatn/UiO.

Growth4SMEs er et EU-finansiert prosjekt som har hatt som mål å hjelpe studenter ut i arbeidslivet. Prosjektet er et samarbeid mellom UC Leuven-Limburg i Belgia, Faculty of Arts ved Aarhus Universitet i Danmark og Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo. 

27. april arrangerte HF avslutningskonferanse for prosjektet. Der ble resultatene lagt fram og dagsaktuelle temaer knyttet til akademia og arbeidsliv diskutert. I tillegg delte studenter fra HF sine erfaringer som deltakere i prosjektets case-konkurranser.

Case konkurranser – en viktig del av prosjektet

Sunna Simma, masterstudent i politisk kommunikasjon, Truls de Lange, bachelorstudent i europeiske språk og Amalie Bloch Helmers, bachelorstudent i historie, fortalte om hvordan de i samarbeid med andre studenter, løste konkrete problemstillinger for aktører i næringslivet. 

– Oppgaven til min gruppe var å lage en forretningsplan og nettinnhold for et selskap som produserer håndvesker av gjenvunnet materiale. Vi skapte en visuell profil, fant kundegrupper og satte opp en nettside som fortalte om bedriftens produkter, budskap og bærekraftstrategi, forteller Simma.

Hun er én av totalt 89 HF-studenter som har deltatt i prosjektets case-konkurranser. Simma forteller at hun fikk god nytte av kompetansen hun har tilegnet seg som HF-student i oppgaven de skulle løse. 

– Jeg fikk virkelig brukt kunnskapen jeg har om strategisk kommunikasjon og bærekraft. For eksempel så brukte jeg ulike retoriske verktøy og virkemidler jeg har lært på studiet i arbeidet med nettsidens tekst- og bildeinnhold.

Om prosjektet

Growth4SMEs (Graduate Ongoing Workqualification Towards offering Highly qualified skills for SMEs), er et samarbeidsprosjekt mellom UC Leuven-Limburg i Belgia, Aarhus kommune og Faculty of Arts ved Aarhus Universitet i Danmark og Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo.

Formålet har vært å knytte kontakt mellom næringslivet og studenter, og bygge bro mellom studier og arbeidsliv. 

I tillegg har prosjektet hatt som målsetting å bevisstgjøre studentene om hvilken kompetanse de besitter, og at flere avgangsstudenter skal komme seg raskere i jobb etter endt studieløp. 

Prosjektet har blant annet arrangert case-konkurranser hvor studenter har løst og tatt stilling til konkrete oppgaver og problemstillinger for aktører i næringslivet. 

Du kan lese mer på prosjektets nettside (growth4sme.eu)

Nyttig med kompetanse fra humaniora

Truls de Langes gruppe fikk i oppgave å utvikle en digital løsning for å hjelpe museer og turisttilbud med å skape større oppmerksomhet og mer publisitet. I likhet med Simma, føler han at han fikk vist fram og brukt kompetansen sin i konkurransen. 

– Som HF-student lærer man seg en del verdifulle arbeidsmetoder, samt å se bredt på ting og se sammenhenger. Det fikk jeg god bruk for i arbeidet med oppgaven vi skulle løse, forteller han.

Amalie Bloch Helmers er førsteårsstudent på historie ved HF. Til tross for kort fartstid på universitetet, opplevde hun stort utbytte av å delta i case-konkurransen. 

– I en slik konkurranse blir du tvunget til å bruke og dele kunnskapen du besitter for å løse oppgaven. Etter å ha vært med har jeg blitt tryggere på meg selv og føler meg mer komfortabel med å dele egne ideer med andre. Det var en helt unik erfaring, forteller hun. 

Simma, de Lange og Helmers var alle tre deltakere på gruppa som gikk seirende ut av konkurransene de var med i. Truls De Lange bedyrer at det viktigste ikke var å vinne, men å delta. 

– Selv om det kåres én vinner, er det ingen tapere i en slik konkurranse. Uansett resultat er det en unik mulighet til å høste viktige erfaringer og gjøre oppdagelser om seg selv og ens egne kvaliteter.

Case-konkurranser som en del av undervisningen

I tillegg til studenter og aktører fra næringslivet, har undervisere fra de samarbeidende utdanningsinstitusjonene vært en aktiv del av prosjektet. 

De har blant annet vært veiledere for studentene underveis i konkurransene, og fungert som jurymedlemmer for å bedømme gruppenes arbeid.

mann i svart frakk foran grønne trær på Blindern
Eirik Welo er førstelektor og undervisningsleder ved Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske språk ved Universitetet i Oslo. Foto: Julie Lucie Liljeroth/UiO.

Eirik Welo er én av underviserne som har vært involvert i prosjektet. Han har latt seg begeistre av studentenes innsats.

– Jeg er imponert over evnen deres til å jobbe raskt med komplekse oppgaver og måten de interagerte med hverandre på, uavhengig av bakgrunn fra ulike fagfelt, sier han. 

Welo peker på at HF-studentene i stor grad klarte å tilpasse seg formatet. Basert på erfaringene fra prosjektet, åpner han for å integrere elementer fra case-konkurransene i undervisningen.

– Formatet viser at undervisningen kan organiseres på en mer studentaktiv, oppgaveorientert måte. Jeg planlegger å bruke elementer fra konkurransen i min egen undervisning og som undervisningsleder vil jeg oppfordre andre ved instituttet til å lære mer om formatet. 

Welo ser også andre fordeler ved case-konkurransen:

– Det kan være et nyttig verktøy for å redusere gapet mellom akademia og arbeidslivet. 

Bygge bro til arbeidslivet

Bakgrunnen for Growth4SMEs-prosjektet var å koble studenter og næringsliv og få flere studenter ut i jobb etter endt studium.

– Vi var interessert i å finne ut hvilken kompetanse som er etterspurt i små og mellomstore bedrifter og hvordan vi kan ruste våre studenter med kunnskap utover deres fagområde, forteller Katrine Solvang Larsen, prosjektleder for Growth4SMEs og rådgiver ved Aarhus Universitet i Danmark.

– Vi tenkte at prosjektet kunne bidra til at studentene enklere kommer ut i jobb når de er ferdige på universitetet. 

Larsen sier videre at det å gjøre studentene bevisste på egen kompetanse var et klart mål med prosjektet.

– Min erfaring er at case-konkurransene gir studentene innsikt i hva de faktisk kan og hvor flinke de er. Det å erfare at man kan løse en konkret oppgave for en mulig arbeidsgiver tror jeg er veldig nyttig.

Dette bekreftes av konkurranse-deltaker Truls de Lange:

– Å være med i konkurransen har gjort meg klar over hvilke kvaliteter jeg faktisk besitter, både som enkeltperson og som deltaker i et team, forteller han.

Katrine Solvang Larsen peker også på at prosjektet har gitt underviserne som har deltatt, verdifull ballast.

– De har fått førstehåndskunnskap om hva slags kompetanse næringslivet etterspør akkurat nå. Det er erfaringer de kan ta med seg videre i planlegging av fremtidig undervisning, sier hun.

Fokus på det tverrfaglige

Tidligere i vår la Kunnskapsdepartementet fram stortingsmeldinga «Utsyn over kompetansebehovet i Norge». Der ble regjeringens politikk for å dekke framtidas kompetansebehov redegjort.

I meldinga pekes det på at evnen til tverrfaglig samarbeid blir en viktig kompetanse i årene som kommer. 

I Growth4SMEs case-konkurranser har det vært lagt stor vekt på nettopp tverrfaglighet. Der har studentene jobbet i sammensatte grupper på tvers av fagområder og studieretninger.

Truls de Lange beskriver erfaringene med tverrfaglig samarbeid som ekstra verdifulle.

– Det har alltid vært et mantra for meg at to hoder tenker minst dobbelt så godt som ett. Dette får en ytterligere dimensjon når alle har unik kompetanse fra forskjellige fagfelt. Da vi arbeidet med problemstillinga i konkurransen dro vi nytte av alles kunnskap og arbeidet som én enhet, forteller han.

På Amalie Bloch Helmers gruppe var det studenter fra historie og informasjonsteknologi. Det at gruppedeltakerne hadde ulik faglig bakgrunn ga en ekstra trygghet i arbeidet, forteller hun. 

– Jeg synes det var betryggende å samarbeide med studenter fra andre fagfelt, særlig med tanke på at oppgaven vi skulle løse var avhengig av teknologiske løsninger.

Sunna Simma mener at samarbeid på tvers av fag er avgjørende for å finne gode løsninger i framtida.

– Jeg tenker at tverrfaglighet er vesentlig for å løse de store utfordringene. Når vi jobber sammen så kan vi finne nyskapende idéer og produkter som kan bidra til den grønne omstillingen.


Opptak av avslutningskonferansen

Av Arne Vatn
Publisert 19. apr. 2023 09:00 - Sist endret 14. mai 2024 14:19