English version of this page

Catherine A. Bradley tildeles prestisjetung utmerkelse av Royal Musical Association

– Jeg er henrykt! sier IMV-professoren om å være den første i Norden som får «Dent-medaljen».

Kvinne med lys hud, lang mørkt hår og mørk genser står i halvfigur foran en grønn gressplen. Fotografi

Professor Catherine A. Bradley. Foto: Olaf Christensen/UiO.

Professor Catherine A. Bradley er tildelt Dent-medaljen av Royal Musical Association. Bradley har vært ansatt ved Institutt for musikkvitenskap (IMV) siden 2018, og hun er den første mottakeren av Dent-medaljen som representerer et nordisk universitet siden den ble delt ut for første gang i 1961.

– Prisen anerkjenner et fremragende bidrag til musikkvitenskapen i bred forstand, så jeg er spesielt glad for å representere både studiet av middelaldermusikk så vel som Institutt for musikkvitenskap og Universitetet i Oslo, sier Bradley.

En økende interesse for middelalderens musikkvitenskap

Hun opplever utmerkelsen som bekreftende og inspirerende for sitt eget arbeid, og for studiet av tidlig musikk mer generelt.

– Middelalderens musikkvitenskap oppfattes ofte som et smalt underfelt av musikkvitenskapen. Men denne prisen vitner om en økende interesse for de første noterte musikkene fra den vestlige verden, og viktigheten av å forstå og analysere dem, forteller Bradley.

– Det er en stor glede for meg å kunne gratulere professor Catherine A. Bradley med denne viktige prisen. Hennes akademiske prestasjoner er et glimrende eksempel på humanistisk forskning i verdensklasse, og en anerkjennelse av det fremragende forskningsmiljøet ved fakultetet, sier Frode Helland, dekan ved Det humanistiske fakultet.

Priskomiteen peker på hvordan Bradleys arbeid strekker seg fra de tidligste skriftlige sporene av motettrepertoaret over til inngangen til det fjortende århundre, en periode med store musikalske endringer, og at hun også inkluderer flere beslektede sjangre.

Les hele kunngjøringen fra Royal Musical Association

Prisen blir kunngjort offisielt på Royal Musical Associations årlige konferanse i september 2023, og medaljen blir overrakt på 150-årsjubileumskonferansen i Senate House og British Library i London i september 2024, hvor professor Bradley også vil holde Dent-forelesningen.

Om Catherine A. Bradley

Catherine A. Bradley fullførte sin bachelorgrad ved Universitetet i Oxford og sin doktorgrad ved Universitetet i Cambridge. Hun har hatt stillinger ved Universitetet i Oxford, Stony Brook University og Universitetet i Oslo, hvor hun ble professor i 2020.

For 2020–2025 fikk hun European Research Council Consolidator Grant for et prosjekt om Benedicamus Domino. Hun er aktiv som fagfellevurderer, medredaktør i tidsskrift, medlem av redaksjonsråd, Ph.D. sensor og ekspertevaluator.

Hennes monografi fra 2018, Polyphony in Medieval Paris: The Art of Composing with Plainchant (Cambridge University Press), vant American Musicological Society Early Music Award.

7. og 8. September holdes Benedicamus-konferansen ved Institutt for musikkvitenskap

Om «Dent-medaljen»

«Dent-medaljen», etablert til minne om den fremstående forskeren og musikeren Edward J. Dent (1876-1957), har blitt tildelt av Royal Musical Association årlig siden 1961 til mottakere for deres fremragende bidrag til musikkvitenskap.

Liste over tidligere vinnere

Av Ellen Evju Jahr