Grønt lys for HFs nye strategiske satsinger

– Jeg er overbevist om at satsingene kommer til å styrke oss som fakultet, sier dekan Frode Helland.

Niels Treschows hus sett rett forfra. Fotografi

Foto: UiO

Fakultetets strategiske satsinger for 2024-28, ble vedtatt av fakultetsstyret 15. desember.

Til sammen 100 millioner kroner skal fordeles til prosjekter innen utdanning og forskning de kommende fem årene. Midlene fordeles 60 prosent til utdanning og 40 prosent til forskning.

– Jeg vil takke alle som har vært involvert for et grundig arbeid med disse sakene gjennom hele dette året, sier Helland.

De strategiske satsingene etterfølger fakultetets faglige prioriteringer III (2019-23), og er et viktig virkemiddel for å nå målene i HFs strategi 2030.

Utdanningssatsinger

Midlene til utdanningssatsinger er fordelt forholdsmessig mellom instituttene. Instituttene ønsker å gjennomføre en rekke tiltak på utdanningsfeltet og forslagene spenner bredt.

Hva som konkret skal gjøres varierer mellom instituttene, men tiltakene oppsummert i stort ser slik ut:

• Tiltak som skal heve den digitale kompetansen hos undervisere og studenter
  • Utvikling og/eller videreutvikling av studietilbud på bachelor- og masternivå innen blant annet digitale forskningsmetoder, kunstig intelligens, klima, miljø og bærekraft, språk kognisjon og data, nordisk, europeiske språk, kreativ skriving og amerikansk populærkultur. Videreutvikling av EXFAC
  • Utvikling av tilbud for etter- og videreutdanning
  • Tiltak som skal bedre studentenes trivsel og tilhørighet, blant annet satsing på førsteårsopplevelsen
  • Tiltak for å styrke praksistilbud og arbeidslivsrelevans
  • Satsing på læringsassistenter
  • Tiltak rettet mot alumni

Forskningssatsinger

Fire forskningsinitiativer er tildelt midler. Alle satsingene involverer forskere fra flere av HFs institutter:

• Eco-emotions: Affective Response to Environmental Change in and through Literature
  • How do we understand machines that talk to us? Communication with Large Language Models
  • HUMAIN: A humanities hub for the reimagination of AI
  • Oslo Center for Environmental Humanities (OCEH)

Digitalisering og klima særlig viktig

Arbeidet med satsingene har særlig dreid seg om to områder hvor fakultetet mener det er særskilt viktig at organisasjonen løfter seg i de neste årene:

• digitalisering i forskning og utdanning
  • klima og miljø i forskning og utdanning

Både digitalisering og klima og miljø har vært reflektert i søknadene som er kommet inn, og i tildelingene som er gitt.

Protokoll fra fakultetsstyremøtet 15. desember 2024

Publisert 20. des. 2023 13:29 - Sist endret 20. des. 2023 13:29