HF tar en mindre andel av søkerne til UiO

Søkertallene på HF er varierende. Selv om søkertallene til en del studietilbud går opp, lyser de samlet sett rødt.

Studenter på vei inn døren til forelesningssal på Det humanistiske fakultet, UiO.

Foto: Jarli & Jordan

– Vi rekrutterer svakere enn UiO som helhet, og kan ikke si oss fornøyde med søkertallene, sier studiedekan Gunn Enli, og fortsetter:

– HF har endel fag som ikke treffer søkernes preferanser. Dette må vi gjøre noe med, og vi er allerede i gang med en gjennomgang av våre studietilbud.

Hovedtall for Det humanistiske fakultet (HF)

• Det er 3317 søkere som har et studietilbud på HF som sitt første ønske, mot 3440 i 2022. Fakultetet har 18 prosent av førstevalgsøkerne til UiO.
  • Det er 1,8 førstevalgsøkere per studieplass. UiO totalt har en oppgang fra 2,7 til 3,0 førstevalgsøker pr studieplass.
  • HF har en nedgang i antall førstevalgsøkere på 3,6 prosent fra i fjor, mens UiO har en oppgang på 7,1 prosent. For HF er dette også en nedgang fra 2019-tallene på 7,8 prosent.

– Fjorårets nedgang i søkertall så vi som en stabilisering i forhold til de høye søkertallene under korona. Men i år fortsetter den nedadgående trenden, og det ser vi som bekymringsverdig.

For å sikre god rekruttering bør fakultetet ha minst to søkere per studieplass, presiserer Enli.

– Vi merker oss også nedgangen i rekruttering til språkfagene, som er synkende over tid.

Fag som gjør det godt

HF har tre programmer på UiOs oversikt over de 15 programmene med flest førstevalgsøkere per studieplass:

• 8. plass: Filosofi, politikk og økonomi (7,8 søkere per plass)
  • 12. plass: Tverrfaglige kjønnsstudier (6,1 søkere per plass)
  • 14. plass: Filosofi årsenhet (5,8 søkere per plass)

Søkertallene til en del studietilbud går også opp. Bachelorprogrammer som har fått flere førstevalgsøkere i år er idéhistorie og italiensk.

Det er også mange som er interessert i årsstudier, og det er flere søkere enn i fjor til syv av fakultetets 17 årsstudier. De som går mest fram er: Kunsthistorie og visuelle studier, filosofi, italiensk, idéhistorie og fransk.

Studietilbudene med flest søkere

Studietilbudene som har flest søkere i årets opptak, uavhengig av prioritet, er de samme fagene som i fjor:

• Medier og kommunikasjon (bachelor)
  • Historie (bachelor)
  • Filosofi, politikk og økonomi (bachelor)
  • Historie (årsenhet)

Lektorprogrammet går kraftig tilbake

Økningen man så for lektorprogrammet i 2022 har, med unntak av fremmedspråk, gått tilsvarende tilbake i år. Antall søkere til lektorprogrammet på alle HFs studieretninger går ned:

• Engelsk (nedgang på 38 prosent)
  • Nordisk (nedgang på 35 prosent)
  • Kultur og samfunnsfag (nedgang på 27 prosent)
  • Fremmedspråk (nedgang på 3 prosent)

Fornyelse av studiene

– Framover skal vi jobbe med fornyelse av studieporteføljen, både med hensyn til fleksibilitet, tverrfaglighet, relevans og i kontakt med arbeidslivet. Vi ser blant annet at nye tverrfaglige studietilbud som Filosofi, økonomi og politikk går godt, forteller Enli og tilføyer:

– Utsynsmeldingen vektlegger også viktigheten av livslang læring og kortere og mer fleksible utdanninger. Det gir oss noen nye muligheter som vi skal utforske.

Les saken om søkertallene til UiO: Søkerne strømmer til Universitetet i Oslo

Publisert 25. apr. 2023 10:52 - Sist endret 25. apr. 2023 10:52