Klarsignal for HFs strategiske satsinger!

Fakultetsstyret har vedtatt strategiske satsinger 2024-28. Nå er utlysningene av midler til utdannings- og forskningsinitiativer sendt til instituttene, og vi gleder oss til å se alle forslagene som leveres til høsten, skriver dekan Frode Helland.

Portrett av mann ute med grønt bladverk i bakgrunnen. Dekan Frode Helland, Det humanistiske fakultet.

Dekan Frode Helland håper at utlysningene skaper engasjement på tvers av fakultetet. Foto: Benjamin Ward

Det er satt av totalt 100 millioner kroner over en femårsperiode, der fordelingen er 60 prosent til utdanning og 40 prosent til forskning.

De strategiske satsingene etterfølger faglige prioriteringer 2019-23, men nytt i denne runden er et tydelig ønske om at midlene skal brukes til strategisk utvikling av fakultetet.

Et løft for utdanningene

Utdanning er en helt sentral del av samfunnsoppdraget vårt, og vi skal nå bruke vår strategiske evne til å forbedre studiene. Fakultetsstyrets vedtak innebærer at fag og studieprogram på tvers av fakultetet kan få gjennomført et betydelig løft!

Midlene i utlysningen kan brukes til nye tilbud som dekker behov i samfunnet, men et sentralt element bør være å styrke de utdanningene vi allerede har.

Samfunnsutfordringer, det digitale og det grønne skiftet

Strategiske satsinger er innrettet mot vår egen strategi: HF 2030 – Kunnskap for det 21. århundret. Den peker mot to store samfunnsendringer som vi nå står midt oppe i: Det grønne og det digitale skiftet. Denne «tvillingtransformasjonen» endrer verden raskt, og er samfunnsendringer som trenger humanistisk kompetanse!

Forskningsutlysningen er særlig rettet mot disse to utfordringene, men vil være åpen også for satsinger som omhandler andre samfunnsutfordringer.

Styrket digital kompetanse og Humit

Strategiske satsinger signaliserer også en ambisjon om at vi de neste fem årene skal realisere et digitalt løft ved HF. Studentene etterspør digital kompetanse, men samfunnet trenger også humanister som kan bidra til å diskutere og analysere den pågående digitaliseringen.

Som et ledd i dette har vi sendt ut en bestilling til instituttene om at alle studieprogram skal definere en digital kompetanse som studentene skal få i løpet av studiet.

Det er også etablert en egen ressursenhet som skal kunne støtte arbeidet med digital kompetanse – Humit.

Samarbeid og engasjement på HF

Vi håper at utlysningene av midler vil skape stort engasjement på tvers av fakultetet, og ser fram til godt samarbeid med instituttene. Vi trenger endring, og det får vi til gjennom samarbeid og engasjement i hvert enkelt fagmiljø!

Av Dekan Frode Helland
Publisert 21. juni 2023 12:03 - Sist endret 21. juni 2023 13:09