Studentparlamentets undervisningspris 2023 til Kristin Bech

– Prisen kom som en stor og gledelig overraskelse. Det er veldig oppmuntrende at studentene setter pris på undervisningen min, og arbeidet med Ordfestivalen og musikkforelesningene spesielt, sier Bech.

Nærbilde av smilende kvinne med kort blondt hår, med tekst over deler av bildet. Fotografi, svart/hvitt.

Professor Kristin Bech er kåret til «Årets underviser» av Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo.

Kristin Bech er professor i engelsk språk ved Institutt for litteratur, områdestudier og europeiske språk, og nå er hun også «Årets Underviser».

Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo deler årlig ut undervisningsprisen for å premiere fremragende undervisere. Hensikten med utdelingen er å skape oppmerksomhet rundt – og inspirere til – god undervisning.

Innovativ tilnærming til læring

Juryen mener at Bech utmerker seg spesielt med sin innovative tilnærming til læring, blant annet ved å bruke sang som formidlingsverktøy. Med live korsang i forelesningssalen, tar hun studentene med på en språklig reise fra gammelengelsk tid til i dag.

– Jeg er stolt av å kunne gratulere Kristin Bech med denne prisen, den er en høyst fortjent anerkjennelse av hennes glødende engasjement for faget og undervisningen, sier studiedekan Gunn Enli.

Formidler langt utenfor UiO

Bech får prisen også for sitt arbeid med Ordfestivalen som hun har vært initiativtager til, og leder. Ordfestivalen fremhever språkfagene på UiO, og har blitt arrangert to ganger. Festivalen har bydd på språkquiz, panelsamtaler med sentrale stemmer innenfor språkfeltet, utstillinger, og mye mer.

«Komiteen vil spesielt framheve disse utstillingene. De har bestått av plakater der ett ord fra hvert av undervisningsspråkene på HF er plukket ut og presentert sammen med andre fakta om språket. Disse plakatene har også vært utstilt på Oslo S, noe som betyr at budskapet ble formidlet til et enormt publikum», heter det i Studentparlamentets kunngjøring.

Kristin Bech blir beskrevet av komiteen som en «utrolig engasjert foreleser som liker å undervise og som bryr seg om studentene sine. Hun tar med seg et kor hun synger sammen med inn i undervisningen, og formidler det engelske språks historie på en helt nyskapende måte. Denne måten å tenke utenfor boksen, er noe som virkelig fortjener anerkjennelse!»

Se nærmere på Ordfestivalens språkutstillinger

Av Ellen Evju Jahr