Det humanistiske fakultet skal ansette nye instituttledere

Fem av sju instituttlederstillinger er lyst ut, og ett institutt skal holde valg.

Foto av Det humanistiske fakultets bygninger på Blindern.

Det humanistiske fakultet skal ansette fem instituttledere. Foto: UiO

Det humanistiske fakultet (HF) ved Universitetet i Oslo er Norges største humanioramiljø. Den faglige bredden ved HF er stor, og fakultetet huser ledende miljøer innen alt fra litteratur, lingvistikk, filosofi, og musikkvitenskap, til arkeologi, historie, språk og områdestudier.

Lederne for fakultetets institutter ansettes på åremål hvert fjerde år. I år skal seks av sju institutter ansette ny leder. Ved fem institutter er stillingen lyst ut, mens det ved Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske språk (IFIKK) blir ledervalg.

Strategiske mål

HFs forskning og utdanning holder høy internasjonal kvalitet, og instituttlederen har ansvaret for både den faglige og administrative virksomheten på enheten. Dekan Frode Helland har stor tro på gode søkere til det han omtaler som kanskje de viktigste jobbene ved hele universitetet.

– Å lede et institutt er en nøkkelrolle ved fakultetet som er helt avgjørende for at vi når målene vi har satt oss, sier Helland.

Fakultetet er inne i en spennende periode med nye satsinger på både forsknings- og utdanningsfeltet.

– Å sørge for god studentrekruttering blir svært viktig i årene som kommer. Vi skal også sikre at humaniorafagene er helt sentrale når vi skal løse de store samfunnsutfordringene, og våre perspektiver skal være selvsagte i diskusjoner om for eksempel klima og bærekraft eller kunstig intelligens, sier Helland.

I tillegg står hele organisasjonen foran et gjennomgående digitalt løft som skal ruste studenter og ansatte for en stadig mer digital hverdag.

Utfordrende og interessant

Helland understreker at du som leder av et institutt vil bygge videre på et solid fundament sammen med et sterkt fagmiljø og en svært kompetent administrasjon.

– Det er en utfordrende og morsom jobb i et hyggelig arbeidsmiljø. Vi ønsker alle kvalifiserte kandidater, som kunne tenke seg å lede Norges fremste humanistiske fagmiljøer, velkommen til å søke, avslutter dekanen.

Søknadsfrist: 21. april

Disse instituttene søker ny instituttleder for perioden 2025 – 2028:

Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske språk (IFIKK) skal holde valg på instituttleder. Kontakt valgkomitéens leder Øystein Linnebo dersom du er interessert i å være kandidat.

Interessert i forskning fra Det humanistiske fakultet? Meld deg på vårt månedlige nyhetsbrev!

Av Ellen Evju Jahr
Publisert 18. mars 2024 13:21 - Sist endret 19. mars 2024 11:23