CAS-midler til prosjekt om materialer, ressursbruk og gjenbruk

Design- og arkitekturhistoriker Ingrid Halland og designhistoriker Kjetil Fallan skal i 2025/2026 lede prosjektet «Material Ecologies of Design» ved Center for Advanced Study (CAS).

kollasj av en kvinne med blondt hår og brun topp, og en mann i blå skjorte, som smiler og ser inn i kameraet.

Ingrid Halland (Foto: Ilja C. Hendel) og Kjetil Fallan (Foto: Olaf Christensen/UiO)

I CAS-prosjektet skal Fallan og Halland undersøke hvordan våre materielle og estetiske omgivelser er betinget av utvinning av ikke-fornybare ressurser.

- For å tenke nytt om ressursbruk og gjenbruk behøver vi en endring i hvordan vi forstår våre materielle omgivelser, også innen historie og teori, sier Fallan.

Prosjektet skal bidra til en forbedret materialkunnskap gjennom kulturelle og historiske tilnærminger til materialer og deres «sirkulasjonsnettverk». Det vil si å undersøke hvordan råmaterialer til design og arkitektur blir utvunnet, bearbeidet, og til slutt kastet eller gjenbrukt, både i fortid, nåtid og fremtid.

- Dette er et godt eksempel på humanistiske perspektiver på bærekraft. Vi gleder oss til å se hvordan prosjektet utvikler seg videre, sier forskningsdekan Mathilde Skoie. Hun legger til at det også er hyggelig å se at det her er et samarbeid på tvers av HFs instituttgrenser som får anledning til å boltre seg på CAS.

Flytter inn i CAS sitt forskningsmiljø

Hvert år er CAS vert for tre tverrfaglige forskningsgrupper innen humaniora, samfunnsvitenskap og naturvitenskap. Gruppenes prosjektledere tilbringer et år i CAS sine lokaler og forskningsmiljø, sammen med utvalgte teammedlemmer.

- CAS tilbyr det ideelle miljøet for forskere med ulike vitenskapelige profiler og forskningsekspertise, som er nødvendig for å drive forskningsfronten fremover, sier Fallan.

Prosjektet «Material Ecologies of Design» skal bringe sammen internasjonale toppforskere og design- og arkitekturhistorikere fra Universitetet i Oslo (UiO), Universitetet i Bergen (UiB) og Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO).

- Å samle et team av eksperter fra tre ulike forskningsmiljøer på CAS er en unik mulighet for å utvikle nye konsepter, metoder og tilnærminger for banebrytende forskning, sier Halland.

Av Helene Mosaker
Publisert 20. juni 2024 13:38 - Sist endret 20. juni 2024 13:47