Fem internasjonale forskere kommer til HF med EU-stipend

Også i år gikk halvparten av UiOs Marie Skłodowska-Curie Actions-postdoktorstipender til Det humanistiske fakultet.

En gruppe med fire studenter sitter vet et bord og snakker sammen. Foto.

Av tildelingen på ti prosjekter til UiO, gikk fem til Det humanistiske fakultet. Foto: Jarli & Jordan/UiO.

– I en tid der humaniora er under press både i Norge og Europa, er dette en viktig anerkjennelse av at det fortsatt er behov for å satse på humanistisk kunnskap i den verdenen vi lever i, sier dekan ved HF Frode Helland.

«Marie Skłodowska-Curie Actions (MSCA)» er en EU-satsing hvor vertsuniversiteter søker om midler sammen med forskeren de vil rekruttere.

Konkurransen blir stadig hardere, og UiO fikk færre MSCA-tildelinger enn i foregående år. Som i fjor sikrer likevel HF seg halvparten av disse, og lykkes med det nok en gang å tiltrekke seg de beste internasjonale unge forskertalentene.

– Det er mange som legger ned en stor innsats i å få gjennomslag her, og jeg vil rette en stor takk til alle som har bidratt til at vi fortsatt gjør det så bra, sier Helland.

Disse prosjektene kommer til HF i 2024:

Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

• SUNEM – «The changing understandings of metrical forms possessed by the scribes who copied and recopied Eddic poetry»
    • Forsker: Nelson Goering
    • Faglig kontaktperson: Karl-Gunnar Johansson
  • SWON – «The similarities between superhero narrative in modern popular culture and medieval Icelandic literatur»
    • Forsker: Minjie Su
    • Faglig kontaktperson: Karl-Gunnar Johansson

Institutt for litteratur, områdestudier og europeiske språk (ILOS)

• Embodied Scenes – «How we can teach prepositions in a systematic way»
    • Forsker: Lacey Okonski
    • Faglig kontaktperson: Ljiljana Saric