Kandidatundersøkelsen 2023: HF-studentene er fornøyde med utdanningen sin

Studentene er opptatt av fagkompetansen studiene gir dem, men de ønsker seg også mer praksis og arbeidslivsrettet undervisning.

Humaniorastudentene er generelt fornøyde med utdanningen sin, viser UiOs kandidatundersøkelse 2023. Foto: Jarli & Jordan

Totalt åtte av ti av de uteksaminerte kandidatene fra Det humanistiske fakultet (HF) sier de er fornøyde med utdanningen de har tatt. Det er på linje med snittet ved hele Universitetet i Oslo (UiO). Det samme gjelder hvor mange som vil anbefale en utdanning ved HF til andre. Det viser resultatene fra undersøkelsen blant dem som har fullført utdanningen ved UiO fra høsten 2018 til våren 2023 – Kandidatundersøkelsen 2023.

– Kandidatene våre er generelt tilfredse med utdanningene våre. Det er vi glade for, sier studiedekan Gunn Enli.

Syv av ti HF-kandidater får jobb før endt utdanning, eller innen tre måneder etter fullført grad. Åtte av ti HF-kandidater er i jobb innen et halvt år. Dette er noe lavere enn for UiO totalt sett, der snittet er henholdsvis åtte av ti og ni av ti.

Faglig kompetanse og ferdigheter

Kandidater fra UiO er generelt svært tilfredse med fagkompetansen de får. Det gjelder også kandidater fra HF.

Når det gjelder enkelte praktiske ferdigheter scorer HF-kandidatene høyere enn snittet ved UiO. Det gjelder for eksempel evne til å arbeide selvstendig, og muntlig og skriftlig kommunikasjonsevne.

Kandidatene scorer også høyere enn UiO-snittet på noen samfunnsrelevante ferdigheter, som evne til etisk refleksjon, kritisk tenkning og til å tenke nytt og innovativt.

Overgang fra studier til arbeidsliv

Når det gjelder opplevelsen av arbeidslivsrelevans scorer HF-kandidatene imidlertid dårligere enn kandidater fra andre fakulteter.

– Det kan ha sammenheng med at vi har en høy andel av bachelorkandidater blant respondentene, og ingen profesjonsutdanninger. Fra tidligere undersøkelser vet vi at tilfredsheten med relevans og jobbsituasjon øker med gradsnivå, sier Gunn Enli.

Foreløpig foreligger ikke resultater fra årets undersøkelse på grads- og programnivå.

– Vi vil kunne gjøre en enda mer presis analyse av resultatene når vi får dem mer detaljert etter påske, sier Gunn Enli.

Praksis og kontakt med arbeidslivet

På spørsmål om hvordan UiO kan ruste studentene bedre for arbeidslivet, svarer kandidatene som de gjorde i 2018: de ønsker seg bedre muligheter for praksis i utdanningen. Studenter er både opptatt av praksismuligheter og mer arbeidslivsrettet undervisning og -veiledning. Dette gjelder studenter ved UiO generelt.

– Vi vet at kontakt med arbeidslivet i studietiden er viktig, både for at studentene skal bli mer bevisste på hva de kan bruke utdanningen til, og for å skape nettverk og tilknytning til potensielle arbeidsgivere, forteller studiedekan Gunn Enli og legger til:

– Vi har allerede et godt praksistilbud, og mye er integrert i studieløpet. Dette er et kontinuerlig arbeid, og vi jobber systematisk både med å synliggjøre mulighetene som allerede finnes og å gjøre tilbudet vårt til studentene enda bedre.

Om undersøkelsen

Les om Kandidatundersøkelsen 2023

Universitetet i Oslo har for tredje gang gjennomført en egen kandidatundersøkelse. Alle som fullførte bachelor-, master- eller profesjonsutdanning, praktisk-pedagogisk utdanning eller ph.d.-utdanning ved UiO i perioden fra og med høsten 2018 til og med våren 2023 fikk invitasjon til å delta i undersøkelsen. Totalt mottok 22 164 kandidater invitasjon til undersøkelsen, og 48,6 prosent har svart.

Formålet har vært å få et godt kunnskapsgrunnlag om overgangen fra studier til jobb, hvordan våre kandidater vurderer arbeidslivsrelevansen av sine studier og øvrige aktiviteter de har deltatt igjennom studietiden.

Undersøkelsen har blitt gjennomført av analyse- og utredningsselskapet ideas2evidence, på oppdrag fra UiO.

Publisert 19. mars 2024 14:57 - Sist endret 19. mars 2024 14:57