Skal forske på hvordan samiske aktører kommer til orde når grønn omstilling diskuteres

Eli Skogerbø og prosjektet GREENGROWTH har fått midler fra Forskningsrådet. Nå vil forskeren utfordre stereotypier om samiske interessenters rolle i samfunnsdebatten.

Foto av en kvinne med ryggen til kameraet og ansiktet mot en gruppe mennesker.

Fosen-aksjonistene foran Stortinget, juni 2023. Foto: Javad Parsa / NTB.

– Vi som representerer det norske, har bidratt til å bygge opp samiske stereotypier. Vi bør også bidra til å rive dem ned, sier professor i medievitenskap Eli Skogerbø.

Skogerbø leder forskningsprosjektet GREENGROWTH, som har fått midler fra Forskningsrådet for å undersøke hvordan samiske aktører og interessenter påvirker og kommer til orde i debatten om miljøvern og «grønn» ressursutvinning.

Kombinerer det samiske, det norske og det multinasjonale

Prosjektet skal kartlegge hvem de samiske interessentene og aktørene er. For å gjøre det skal Skogerbø og hennes prosjektkolleger gjennomføre interessentanalyser på ulike felt. Analysene i prosjektets arbeidspakker vil være både historiske og samtidige.

En del av prosjektet skal analysere nyhetsmedier, sosiale medier, og andre arenaer der politisk debatt som berører samiske aktører og interesser foregår. Prosjektet skal også se på historiske allianser mellom naturverninteresser og samiske interesser. Et tredje område er å undersøke internasjonale gruveselskapers utnytting av samiske områder historisk sett.

foto av en kvinne med kort brunt hår, briller, og et orange skjerf.
Eli Skogerbø er professor i medievitenskap ved Universitetet i Oslo og leder prosjektet GREENGROWTH. Foto: UiO.

GREENGROWTH skal bruke tverrfaglige, flermetodiske og ikke minst multinasjonale erfaringer og perspektiver.

Prosjektets forskergruppe består av både samiske og ikke-samiske deltakere fra Samisk høgskole (Sámi Allaskuvla), OsloMet, Universitetet i Oklahoma, Norsk institutt for kulturminneforskning, Nordlandsforskning, Universitetet i Jyväskylä og Laurentian universitet i Canada.

– Det er jo mer jobb med internasjonale samarbeid, men det gir også mer interessante innsikter og perspektiver, sier Skogerbø.

De neste tre årene skal de jobbe sammen på tvers av landegrenser, og helst i digitale møterom for å redusere prosjektets karbonfotavtrykk.

En dobbelt rolle

En sak som har preget mediene de siste årene er samenes demonstrasjoner mot vindkraftverk på reinbeitearealer i Fosen. Et viktig mål med prosjektet GREENGROWTH er å utfordre stereotypier ved å forske på samenes rolle i mediene og debatten angående fornybar energi.

– Fosen-saken er et eksempel på at samene har en dobbelt rolle i den offentlige debatten, både som ofre for arealbeslag og som økologisk bevisste aktører, sier Skogerbø, og fortsetter:

– Med dagens utfordringer er GREENGROWTH derfor et krevende prosjekt, men det er av samme grunn også et viktig prosjekt.

Interessert i forskning fra Det humanistiske fakultetet?

Meld deg på vårt månedlige nyhetsbrev!

Av Helene Mosaker
Publisert 3. juni 2024 15:05 - Sist endret 5. juni 2024 09:58