English version of this page

Avslutningskonferanse for Erasmus+-prosjektet Growth4SMEs

Konferansen vil presentere resultatene fra prosjektet og belyse dagsaktuelle temaer knyttet til akademia og kompetansebehov i arbeidslivet.

Fire personer sitter rundt et bord og ser på en laptop.

Foto: @cherrydeck, Colourbox.com

Om konferansen

Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo inviterer til avslutningskonferanse for Growth4SMEs.

Konferansen vil ta for seg bakgrunnen for prosjektet, hvordan samarbeidet har vært organisert, samt presentere resultatene som er oppnådd i løpet av prosjektperioden.

I tillegg vil dagsaktuelle temaer knyttet til akademia og arbeidsliv bli belyst. Ett av disse temaene vil være fremtidens kompetansebehov i arbeidslivet.

Vi får også høre fra studenter som har deltatt i prosjektets case-konkurranser.

Konferansen vil foregå på engelsk.

Innledere

• Heidrun Reisæter, teknologidirektør i NAV.
  • Vidar Pedersen og Benedikte Fjellanger Vardøy, Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.
  • Niels Overgaard Lehmann (au.dk), prodekan for utdannelse ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet
  • Gunn Enli, prodekan for studier og utdanning ved Det humanistiske fakultet, UiO.
  • Arnt Maasø, førsteamanuensis ved Institutt for medier og kommunikasjon, UiO. Maasø leder konferansen sammen med Trine Syvertsen, professor ved Institutt for medier og kommunikasjon.

10:00: Velkommen, Gunn Enli.

10:10: «The academic force field – When transferrable competences of the humanist are put to use in non-humanistic enterprises», Niels Overgaard Lehmann.

10:40: «Student-active learning and assesment strategies», Arnt Maasø.

11:00: Panelsamtale med studenter – hva har studentene lært av case-konkurransene?, med studentene Amalie Narjord Bloch Helmers (BA Historie), Sunna Maria Simma (MA Medier og kommunikasjon) og Truls de Lange (BA Tysk).

11:45: «BIP (Blended Intensive Learning) and other opportunities for international cooperation in education», Vidar Pedersen og Benedikte Fjellanger Vardøy.

12:15: Lunsj

13:00: Utsynsmeldingen – Kunnskapsdepartementets stortingsmelding om fremtidens kompetansebehov, Gunn Enli i samtale med Bjørn Stensaker, viserektor ved UiO og Ane Ohrvik, undervisningsleder ved Institutt for kulturstudier og orientalske språk, HF, UiO.

13:30: «Building skills for a sustainable future», Heidrun Reisæter.

13:45: Panelsamtale med aktører fra næringslivet, Heidrun Reisæter (Teknologidirektør NAV), Andreas Forfang (Sustainability and Public Policy Manager Vianode), Klaus Mikkelsen (Partner / Arkitekt i AART).

14:15: Avsluttende bemerkninger, Gunn Enli og Niels Overgaard Lehmann.

Konferansen vil bli 'streamet' til europeiske partnere og vil i sin helhet foregå på engelsk.

Om prosjektet

Growth4SMEs (Graduate OngoingLogo for growth4SMEs Workqualification Towards offering Highly qualified skills for SMEs), er et samarbeidsprosjekt mellom UC Leuven-Limburg i Belgia, Aarhus kommune og Faculty of Arts ved Aarhus Universitet i Danmark og Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo.

Formålet har vært å knytte kontakt mellom næringslivet og studenter og bygge bro mellom studiene og arbeidslivet.

I tillegg har prosjektet hatt som målsetting å bevisstgjøre studentene om hvilken kompetanse de besitter. Et annet mål har vært at flere av avgangsstudentene skal komme seg raskt i jobb i små og mellomstore bedrifter.

Prosjektet har blant annet arrangert case-konkurranser hvor studenter har løst konkrete oppgaver for en bedrift.

Du kan lese mer om case-konkurransen på HF høsten 2022 i denne artikkelen

Du kan lese mer om Growth4SMEs på nettsidene til prosjektet (growth4sme.eu)

Frist for påmelding er 21.04.2023.

Har du spørsmål om konferansen? Ta kontakt med Torunn Nyland i studieseksjonen ved Det humanistiske fakultet

Publisert 13. mars 2023 14:56 - Sist endret 11. juni 2024 14:16