English version of this page

Æresdoktorforelesninger ved Det humanistiske fakultet

Velkommen til gjesteforelesninger med filosof Sally Haslanger fra Massachusetts Institute of Technology, og medieviter José van Dijck fra Universitetet i Utrecht.

To nærbilder av personer som smiler, en med kort grålig hår og briller, en med blondt halvlangt hår og panneluggog

Sally Haslanger (foto: Jon Sachs) og José Van Dijck (foto: Mireille Raats)

Program

Kl. 14.15: Sally Haslanger: Addressing Structural Injustice, Changing Social Systems: What Can We Do?

Kl. 15-15.15: Pause

Kl. 15.15: José Van Dijck: Governing Platform Societies: A geopolitical perspective on digital infrastructures and democracy

Æresdoktorforelesningene er åpne for alle, og begge forelesningene gis på engelsk.

Om æresdoktorkandidatene og æresdoktorgraden

Sally Haslanger

Sally Haslanger er Ford Professor of Philosophy and Women's and Gender Studies, Massachusetts Institute of Technology (MIT)

Haslanger har bidratt sterkt til å øke kunnskapen om hvordan identitet konstrueres, og om hva som gjør at vi forstår verden som bestående av for eksempel menn og kvinner, eller av ulike raser.

Hun oppfordrer oss til å tenke på hvordan vi bruker begrepene, om de er riktige og nyttige, eller kun uttrykk for ideologi. Hun har bidratt til å grunnlegge en ny og innflytelsesrik retning innen filosofi – conceptual engineering – som ser på hvordan vi kan forbedre begrepene våre.

Haslanger er internasjonalt anerkjent gjennom sitt omfattende filosofiske arbeid, og er med i redaksjonen for en rekke fagtidsskrifter. Hun har gitt et stort antall gjesteforelesninger, og er utpekt som neste års Tanner foreleser ved University of Michigan.

Hun har et Guggenheim fellowship, er medlem av the American Academy of Arts and Sciences, og hun ga Den årlige Examen Philosophicum-forelesningen i 2019. En av hennes tekster er på Exphil-pensum.

José van Dijck

José van Dijck er Professor of Media and Digital Society ved Universitetet i Utrecht.

Van Dijck er en internasjonalt anerkjent forsker på hvordan digitale medier og plattformer virker inn på samfunn og enkeltindivid. Hun kombinerer humanistiske og samfunnsvitenskapelig tilnærminger, og vektlegger kritisk teoriutvikling.

Hun tar opp spørsmålet om hva det digitale samfunnet er, hvilken makt globale plattformer har, og hvordan de bør reguleres. Hun utforsker og utfordrer vår forståelse av det digitale samfunnets konsekvenser for sentrale verdier som personvern, sikkerhet, toleranse, rettferdighet, likhet og autonomi.

Van Dijck er redaksjonsmedlem i noen av de viktigste internasjonale tidsskriftene innenfor sitt felt, og hennes mange gjesteprofessoropphold inkluderer universiteter som MIT, Cambridge, Georgia Tech, Concordia Montreal, University of Technology i Sydney og Stockholms universitet.

Hun er tildelt NWO’s (Dutch Research Council) Spinoza-pris, og ble utnevnt som æresdoktor ved Universitetet i Lund i 2019.

UiOs æresdoktorgrad gis til fremtredende, oftest utenlandske, akademikere. Den tildeles uten at kandidaten har forsvart en avhandling i disputas. UiO har hatt rett til å utnevne æresdoktorer siden 1824. De utnevnes som regel hvert tredje år ved UiOs årsfest i september. Les mer om æresdoktorgrader ved UiO.

Om forelesningene

“An important feature of theoretical projects that aim to promote social justice is their commitment to empowering those in oppressive circumstances so that they can solve their own problems.

There are two reasons to take this approach. First, the oppressed have situated knowledge of the circumstances that others lack. But situated knowledge may not be enough to prompt critique.

The second is that because both knowledge and values are shaped by social practices, a collective engagement with historically and materially grounded practices can provide a new frame for agency that enables a creative and potentially emancipatory restructuring of social relations.

I argue that such path dependency of values is compatible with social justice being objective, but not to be discovered by theory alone.”

José van Dijck: Governing Platform Societies: A geopolitical perspective on digital infrastructures and democracy

“The growing pains of digitization involve intense struggles between two platform ecosystems fighting for information control: a Chinese-based and an American-based ecosystem. A handful of American Big Tech platforms have disrupted markets and labour relations, transforming social and civic practices, and affecting democracies.

At the heart of the online media’s industry’s surge is the battle over information control: who owns the data generated by online social activities?

While two large ecosystems fight for information control in the global online world, the European perspective on digital infrastructures is focused on regulation rather than building its own alternatives.

With emerging technologies such as generative AI (ChatGPT, Bard), this infrastructural perspective becomes more poignant.

This lecture takes up two questions. First, how can we identify public values in platform societies across the globe? Values such as privacy, security, transparency, equality, public trust, and institutional sovereignty are important principles upon which the design of platform architectures should be based. Democratic principles and the common good are the very stakes in the struggle over platformisation of societies around the globe.

Second, the lecture focuses on what responsibilities companies, governments and citizens have in building such a sustainable platform ecosystem. Who is responsible for anchoring public values in an online world? Governments and civil society organisations try to negotiate public values on behalf of citizens and consumers.”

Publisert 27. juni 2024 13:39 - Sist endret 27. juni 2024 20:48