English version of this page

HF språkforum

HF språkforum er et lav-terskeltilbud hvor undervisere kan diskutere felles utfordringer, mulige løsninger og hente inspirasjon fra andre språkfagmiljøer.

Kontakt 

HF språkforums arbeidsgruppe: 

Om forumet

Ved HF blir det undervist i nesten 20 språk ved de fire instituttene ILOS, IKOS, ILIN, og IFIKK. HFs språkforum bidrar til å skape et felleskap og tilrettelegger for erfaringsdeling for undervisere i språk.

Gjennom forumet får de relevante eksempler for hvordan studentaktive læringsformer lett kan tas i bruk i språkundervisningen, mulighet til å utveksle erfaringer med andre språkunderviserne og utforske nye studentaktive undervisningsmetoder sammen med kollegaer.

Målgrupper

Målgruppen for HF språkforum er språkundervisere, men seminarene er åpne for alle.

 

Opptak fra HF språkforums seminarer

Her finner du opptakene fra HF språkforums seminarer, der vi har fokusert på studentaktiv læring og vurdering i språkundervisning. 

Video (18 min): Bruk av tegneserier i andrespråksklasserommet

ved Kristin Lorentsen, universitetslektor i norsk for internasjonale studenter ved ILN 

Kort om presentasjonen

Dette foredraget tar for seg bruken av tegneserier og tegneserieromaner i andrespråksklasserommet, og hvordan det kan bidra til språkutvikling hos studentene. Lorentsen vil ha fokus på hvordan bilder og verbaltekst samspiller på forskjellige måter, og hvordan man best mulig kan utnytte dette i språkundervisninga. 

Video (20 min): Company presentation as exam form in Business Chinese

ved Øystein Krogh Visted, førstelektor i kinesisk og Chi Huynh, BA-student, IKOS

Kort om presentasjonen

The students select a company or organisation of their interest, preferably one that is connected to or has business in China. The will need to research the company, or a specific area of the company’s activity (such as, production, design, innovation, HR, etc.), translate or write any relevant information in Chinese, and then make a powerpoint presentation (complete with logos, design, and a professional content), and they will use this powerpoint during their exam. They need to use significant amounts of relevant vocabulary and structures from the curriculum, in addition to technical vocabulary related to the industry or company of their choice, and they need to use formal language that we have practiced in class.

 

Video (20 min): Oppgavebank i fransk gramatikk i Canvas

ved Tina Malene Lybekk, stipendiat i fransk og Thea P. Syversen, MA-student,  ILOS

Kort om presentasjonen

Franskseksjonen ved ILOS har utarbeidet en digital samling av grammatikkoppgaver som gir studentene mengdetrening i ulike deler av fransk grammatikk. Samlingen består av selvrettende innfyllings- og flervalgsoppgaver, og dekker blant annet setningsanalyse, samsvarsbøyning og ordstilling. Tina Malen Lybekk vil fortelle litt om utviklingen av oppgavesamlingen og hvordan den brukes i språkundervisningen. Thea Patricia Syversen vil snakke om bruken av oppgavebanken fra et studentperspektiv.

Video (20 min): Podcast som kvalifiseringsoppgave i et norsk ferdighetsemne

ved Annely Tomson, universitetslektor i norsk for internasjonale studenter, ILN

Kort om presentasjonen

«Jeg likte podcast-delen fordi underviseren ga oss en sjanse til å vise alt vi vet: uttale, grammatikk, evnen til å veilede lytteren gjennom emnet vårt, og samtidig snakke om noe vi elsker.», sier en anonym student. Muntlig kvalifiseringsoppgave på NORINT0130 – Norsk for internasjonale studenter, trinn 3: podkast.

 

Video (13 min): Åpen konferanse som eksamensform

ved Piotr Garbacz, førsteamanuensis i nordisk språk og Martin Jacobsen, student, ILN

Kort om presentasjonen

Vi kommer att dela erfarenheter från en studentkonferens som fungerade som examen på kursen Syntaks og morfologi i nordiske språk (NOR2111/4112) hösten 2022, utifrån en föreläsares och en students perspektiv. Denna examensform (muntlig ikke etterprøvbar presentasjon, underkategori prøveforelesning) är förhållandevis sällsyn på HF, men den har flera fördelar som vi kommer att presentera, samtidigt som vi kommer att ställa oss frågan om det finns några nackdelar med den och vilka i så fall. Vi avslutar med en reflektion om examensformen och erfarenhetsdelning från genomförandet. 

Video (23 min): Kontrastiv vinkling på femmedspråkundervisning: Motiv og anledninger 

ved Kjell Johan Sæbø, professor i tysk, ILOS

Video (26 min): E-learning tool Mentimeter - Giving every student in your class a voice 

ved Carla El. Khoury, universitetslektor i arabisk og Magnus Salbu, og Mohammed Roba Hadji, BA-student, IKOS

Publisert 4. des. 2023 13:39 - Sist endret 30. mai 2024 15:11