Festivalåpning: Hva skal vi med historie?

Bli med når vi sparker i gang to mangfoldige og lærerike uker om historie. Det blir høytidelig åpning, samtale og servering. Velkommen!

Teksten "Inn i historien. Humaniorafestivalen 2024. 7.-21. mars" er skrevet med svart på lilla bakgrunn. Nede i høyre hjørne er en flik med gul bakside brettet opp og der er det et øye som ser rett inn i kameraet. Illustrasjon og foto.

Hele byen inviteres til å bli med inn i historien når Universitetet i Oslo arrangerer festival fra 7. til 21. mars. I to hele uker kan du bli med på samtaler, foredrag, filmvisning, byvandring, og mye mer.

Hva kan historien lære oss? Kan vi stole på den historien som fortelles? Kan kunnskap om historie bidra til kritisk tenkning?

Program for åpningen

• Festivalprolog skrevet og framført av poet Priya Bains.
  • Høytidelig åpning med Oslo-ordfører Anne Lindboe, dekan ved Det humanistiske fakultet Frode Helland og UiOs prorektor Åse Gornitzka.
  • Hva skal vi med historie? Innlegg ved Eirinn Larsen, professor i historie ved UiO. Larsen forsker blant annet på historiografi, historiebruk og minnepolitikk.
  • Samtale: Hvordan historie best formidles til den brede offentlighet?

Du møter

• Ada Nissen er førsteamanuensis i moderne norsk historie ved UiO
  • Eivind Sæther (bonnierforlag.no) er journalist og forfatter. Han skriver for Dagens næringsliv, og har nylig gitt ut boken «De likviderte – historien om «rottearbeidet» under andre verdenskrig».
  • Ellen Cathrine Lund styrer ordet. Lund er faglig leder for nettstedet Norgeshistorie.no og programleder for podkasten ved samme navn på NRK P2.

Musikalsk innslag – en elektronisk Bach med fiolinist og førstelektor Victoria Johnson og Bernt Isak Wærstad (berntisak.no) på live elektronikk.

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men du må melde deg på.

Den faglige delen av arrangementet varer fra kl. 18.00-19.00. Deretter blir det mottakelse med lett servering.

Meld deg på (nettskjema.no)

Domus Bibliotheca ligger i Karl Johans gate 47, på Universitetsplassen. Finn veien med Google maps.

Tilrettelegging ved besøk

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker Domus Bibliotheca, ring dette nummeret: 90 13 17 55, eller gi oss beskjed via nettskjema i forkant.

Et øye. Illustrasjon.Inn i historien – Humaniorafestivalen 2024

Fra 7. til 21. mars inviterer Universitetet i Oslo til festival om historie. Bli med på samtaler, foredrag, filmvisning, byvandring, og mye mer – på Deichmans biblioteker og ved flere andre kulturinstitusjoner.

Arrangementene er gratis og åpne for alle!

Meld deg på vårt månedlige nyhetsbrev!

Vil du studere ved UiO?

Sjekk hva du lærer, hvilke jobber du kan få og hvordan det er å være student.

Se vårt studietilbud
Publisert 29. jan. 2024 11:40 - Sist endret 11. mars 2024 10:42