Hvilke krefter styrer oss?

Velkommen til salong på Nationaltheatret der vi utforsker Franz Kafkas uutgrunnelige verk «Prosessen».

En kollasj av tre kvinner. Foto.

Fra venstre: Tyra Tønnessen, Marit Grøtta, Kari Slaatsveen, Lena Kristin Ellingsen. Foto: Nationaltheatret/UiO

Gå til Facebook-arrangementet

Franz Kafka stiller i «Prosessen» helt grunnleggende spørsmål om menneskets frihet og mulighet for lykke. Han skriver om mennesker som vikles inn kaotiske handlingsforløp og utsettes for uforutsigbare maktforhold.

Prosessen er en metafor for alle mulige uoversiktlige systemer og maktforhold som vi må forholde oss til i livet. Eller må vi egentlig det? Hva om lykken ligger utenfor systemenes regler og normer. Er det i det hele tatt mulig å handle som et fritt menneske?

Kafkas litteratur utforsker tidløse spørsmål, men forblir samtidig alltid relevant for diskusjoner om makt og frihet i vår tid.

Arrangementet er et samarbeid mellom Nationaltheatret og Inn i historien.

Du møter

• Marit Grøtta er professor i allmenn litteraturvitenskap ved Universitetet i Oslo, med Franz Kafka som faglig interesse.
  • Tyra Tønnessen er regissør på «Prosessen».
  • Lena Kristin Ellingsen er skuespiller i «Prosessen».
  • Journalist Kari Slaatsveen er salongens ordstyrer.

Praktisk informasjon

Salongen finner sted i Publikumsfoajeen på Nationaltheatret. Den er gratis og åpen for alle, men du må melde deg på for å være sikret plass.

Nationaltheatret ligger på Johanne Dybwads plass 1. Finn veien med Google maps.

Et øye. Illustrasjon.Inn i historien – Humaniorafestivalen 2024

Fra 7. til 21. mars inviterer Universitetet i Oslo til festival om historie. Bli med på samtaler, foredrag, filmvisning, byvandring, og mye mer – på Deichmans biblioteker og ved flere andre kulturinstitusjoner.

Arrangementene er gratis og åpne for alle!

Meld deg på vårt månedlige nyhetsbrev!

Vil du studere ved UiO?

Sjekk hva du lærer, hvilke jobber du kan få og hvordan det er å være student.

Se vårt studietilbud
Publisert 29. jan. 2024 11:44 - Sist endret 11. mars 2024 10:43