Boklansering: Tracing the Jerusalem Code

Hvordan har forestillinger om Jerusalem formet kristne og sekulære kulturer i Skandinavia gjennom 1000 år?

Bilde av bøkene som skal lanseres

Tre bind i trilogien «Tracing the Jerusalem Code». Foto: MF Vitenskapelig høyskole

Prosjektet Tracing the Jerusalem Code: Christian Cultures in Scandinavia har hatt som mål å fortelle historien om kristne kulturer i Skandinavia med den foranderlige ideen om Jerusalem som linse.

Mer enn 60 forfattere har sammen tegnet et nytt bilde av kristendommens utvikling i Skandinavia fra rundt år 1100 til tidlig 1900-tall.

Zoom-lenke til lanseringen

Trilogien presenteres i form av filmer:

• Visuell presentasjon av hovedfortellingene i prosjektet og bøkene ved prosjektleder Kristin B. Aavitsland (MF Vitenskapelig høyskole) og redaktørene Eivor Andersen Oftestad (Høgskolen Innlandet) og Ragnhild Johnsrud Zorgati (Universitetet i Oslo)

• Kommentarer ved Albrecht Döhnert (De Gruyter forlag), Kurt Villads Jensen (Stockholms Universitet), Anna Vind (Københavns Universitet), Tore Rem (UiO:Norden) and Bianca Kühnel (Hebrew University of Jerusalem)
  • Tverrfaglighet i praksis: visuelt tilbakeblikk

Se og del presentasjon av arrangementet på Facebook

Les mer om prosjektet Tracing the Jerusalem Code

Publisert 4. mai 2021 14:16 - Sist endret 13. juli 2023 11:49