Historie og filosofi

Kunnskap om historie og filosofi er sentralt i humanistiske fag. Våre skolebesøkere studerer tverrfaglige kjønnsstudier og europeisk kultur, og de tilbyr to ulike faglige smakebiter som din klasse kan velge mellom.

Filosofi og samfunn

Imogen tar en bachelor i tverrfaglige kjønnsstudier, med spesialisering i filosofi. Hun er interessert i hvordan vi tenker om og tar i bruk begreper som frihet og makt i samfunnet.

Ung kvinne, mørk lue, blond pannelugg, ute, blader i bakgrunnen
Imogen Madeleine Mercer Traavik
Foto: Olaf Christensen/UiO

«På tverrfaglige kjønnsstudier får man et tverrfaglig perspektiv på makt, likestilling og identitet. Ved å kombinere dette med filosofi får jeg muligheten til å stille kritiske spørsmål til samfunnsstrukturer og det vi ofte tar for gitt. Det er utrolig spennende å lære nye perspektiver og teorier som utfordrer egen oppfatning av verden, mennesker og seg selv!»

Imogen kan tilby følgende faglige smakebit:

Ytringsfrihet og epistemologi – hvem skal bli hørt?

Ytringsfrihet er et tema som har fått mye mediaoppmerksomhet de siste årene, men hva menes egentlig med ytringsfrihet? I denne faglige smakebiten undersøker Imogen hvilke oppfatninger som ligger til grunn for vår forståelse av ytringsfrihet ved å se nærmere på hvilke ytringer som prioriteres i samfunnet vårt. Er det slik at noens ytringer stilner andres ytringer? I så fall, hvem sine ytringer skal bli prioritert? Er det forskjell mellom en ytring og en handling?

Imogen utforsker ulike innfallsvinkler til konseptet om ytringsfrihet gjennom filosofiske argumenter, og med det ønsker hun å bidra til at elevene får nye tanker om dette viktige temaet.

Passer for: Vg2/Vg3

Europeisk idéhistorie

Mona har en master i europeisk kultur, og en bachelor i idéhistorie:

Ung kvinne, blond, smil, inne i en stue
Mona Borgemyr
Foto: Olaf Christensen/UiO

«På masterprogrammet i europeisk kultur studerer vi ulike forestillinger om Europa fra antikken til i dag. Vi jobber med å forstå hvilke tankemåter som har vært med på å forme kultur og samfunn, og hvilke betingelser som har vært gjeldende for produksjon, forvaltning og formidlig av kunnskap. Det er så spennende og givende å forsøke å forstå europeisk og norsk kunnskapshistorie, og studiene har gitt meg nye perspektiver på samfunnet vårt som jeg ikke kunne vært foruten.»

Mona tilbyr følgende faglige smakebit:

Radioaktivitetens fødsel og kvinner i vitenskapshistorien

Mona vil ta med elevene 100 år tilbake i tid, til radioaktivitetens fødsel på laboratoriet til Marie Curie i Paris. Fra 1907 til 1932 skriver Curie og Gleditsch til hverandre, noe som gir innblikk i et forskerfellesskap og vennskap som strekker seg over 25 år. Ut fra vennskapet mellom disse kjemikerne vil Mona utforske viktigheten av kvinnelige forskernettverk på starten av 1900-tallet, en tid hvor vitenskapelig arbeid var kraftig mannsdominert, og kvinner som Curie og Gleditsch måtte kjempe for innpass. Med utgangspunkt i brevkorrespondansen vil elevene få i oppgave å reflektere over hva spesifikke tekstutdrag kan fortelle oss om biografien og den historiske settingen som undersøkes.

Passer for: Vg2/Vg3

Avtal skolebesøk

Kontakt sara.holmer@hf.uio.no hvis du har spørsmål.

Publisert 5. jan. 2023 14:00 - Sist endra 18. jan. 2024 13:06