Historie

På HF er det mange måter å studere historie på. Våre skolebesøkere er studenter i tverrfaglige kjønnsstudier, arkeologi og kulturhistorie, og tilbyr ulike faglige opplegg tilpasset historiefaget i VGS.

Tverrfaglige kjønnsstudier

Ida Linnea går tredje året på bachelorgraden tverrfaglige kjønnsstudier med fordypning i historie, og besøker gjerne vgs-elever for å snakke om eksludering av kvinner i det moderne demokratiet.

Ung kvinne, kort hår, smil, ute, blader i bakgrunn
Ida Linnea Bergman
Foto: Olaf Christensen/UiO

«Studier av kjønn i et historisk perspektiv gir meg dypere forståelse av hvordan oppfatninger og praksis knyttet til kjønn har påvirket maktforskjeller og identitet blant ulike mennesker i ulike tider og kontekster. Det kritiske blikket som er nødvendig i kjønnsstudier, og i studier av historie, hjelper meg å stille nye spørsmål, både om fortid og den samtiden jeg lever i.»

Ida Linnea kan tilby én faglig smakebit i historie:

Frihet, likhet, brorskap... Men hvor var søstrene?

Demokratiet kan ses som en grunnleggende del av vestlig modernitet, og en grunnmur for et rettferdig og godt samfunn. Men demokrati har ikke alltid hatt samme betydning som i dag. I denne smakebiten diskuterer Ida noen eksempler på ideer om demokratiet, og hvorfor kvinner i lang tid ikke var inkludert. Elevene vil lære om demokrati i antikke Athen, opplysningstidas frihetsstat og naturretter, til den første feministiske bølgens kritikk mot den eksklusive stemmeretten.

Sammen med elevene vil Ida reflektere over spørsmål som: Har demokrati alltid betydd frihet? Hvem er folket som har fått nyte demokratiske rettigheter og frihet? Og hvordan har oppfatninger rundt kjønn påvirket definisjoner av "folket"?

Passer for: Vg2 og Vg3

Arkeologi

Clio går første året på mastergraden i arkeologi, og besøker gjerne vgs-elever i historie for å snakke om vikingtid.

Ung kvinne, mørkt langt hår, smil, ute, blader i bakgrunn
Clio Chrysostomidis
Foto: Olaf Christensen/UiO

Hva synes hun er det beste med arkeologi?

"For meg er arkeologien en fantastisk verden av tverrfaglig kunnskap som alltid overrasker og skaper nye problemstillinger. Å lære seg å tolke oldtidens mennesker og samfunn gir unik innsikt i det å være menneske, og utfordrer vårt verdensbilde og våre tanker."

Clio tilbyr én faglig smakebit:

Ut i felt: en kort studie av vikingtiden

Er fakta alltid fakta? Og hvem var vikingene egentlig?

Denne faglige smakebiten er en case-studie av vikingtiden og den sagnomsuste Birkagraven. Sammen med Clio vil elevene få innblikk i arkeologisk feltarbeid og lære seg å tolke historien kritisk gjennom det arkeologiske blikket. Elevene får også reflektere over hvorfor kritiske spørsmål og et åpent sinn er sentrale hjelpemidler når vi fortolker historien.

Passer for: Vg2 og Vg3.

Kulturhistorie

Ida Emilie tar en bachelorgrad i kulturhistorie, og besøker gjerne elevene dine for å gi et innblikk i hvordan norsk historie kan se ut gjennom et kulturhistorisk perspektiv. Dette trekker hun frem som det beste ved studiene:

Ung kvinne, stort mørkt hår, smil, ute, vinter
Ida Emilie Eseme Omol Jensen
Foto: Olaf Christensen/UiO

«Fortida vil alltid påvirke måten vi tenker og handler på, derfor er det så viktig å ha verktøyene for å forstå hvordan dette skjer! På kulturhistorie lærer vi om kulturarv, menneskers møter på tvers av kulturer, kulturanalyse og mye mer som gir en bred forståelse av menneskers liv, både i fortiden og fremtiden, noe jeg syns er utrolig spennende og interessant!»

Ida Emilie tilbyr denne faglige smakebiten:

Vis-Knut: Lokal bygdehelgen, eller nasjonal bedrager?

I denne faglige smakebiten undersøker Ida Emilie kulturhistoriske perspektiver via fortellingene om Knut Rasmusson Nordgarden og hans liv som mirakelmannen og lekpredikanten ‘Vis-Knut’. Sammen med eleven vil hun utforske hvordan fortellingene om denne mannen kan bidra til dypere forståelse av vår fortid og av samtida. Hvordan kunne en tilsynelatende ukjent mann fra en liten bygd i Norge på 1800-tallet oppnå så kjent status i landet at den store forfatteren og dikteren Bjørnstjerne Bjørnson skrev om han? Ida lar elevene tenke over og diskutere begreper som perspektiv, tolkning og narrativ.

Avtal skolebesøk

Kontakt sara.holmer@hf.uio.no hvis du har spørsmål.

Publisert 28. nov. 2022 08:43 - Sist endra 6. feb. 2024 13:49