English version of this page

Strategi for sosiale medier

HFs strategi for sosiale medier skal bidra til å systematisere og profesjonalisere fakultetets arbeid med sosiale medier.

To unge kvinner ser på en smarttelefon. Fotografi.
Foto: Jarli&Jordan/UiO
  • Vedtatt av dekanatet 21. september 2021
  • Sist oppdatert 11. april 2024

Bakgrunn

I HFs strategi frem mot 2030 legger fakultetet opp til å være en «kunnskapsbasert premissleverandør som bidrar til debatt og kunnskapsdeling i allmennheten gjennom utstrakt formidling». Sosiale medier er et av flere verktøy fakultetet kan bruke for å oppnå mål om å dele kunnskap og rekruttere nye studenter.

Hvordan det jobbes med, og hvordan fakultetet fremstår i, sosiale medier, er forskjellig i ulike deler av HFs organisasjon.

For HF er en lokal strategi for sosiale medier et ledd i å systematisere og profesjonalisere et arbeid som er fordelt på mange enheter, og et verktøy for å tydeliggjøre hva som skal prioriteres slik at begrensede ressurser brukes mest mulig effektivt.

På fakultetsnivå har kommunikasjonsseksjonen hovedansvar for all kommunikasjon bortsett fra kommunikasjon rettet mot studenter og om studier. Dette ansvaret ligger i studieseksjonen. Ved instituttene er det varierende bruk av sosiale medier, samt ressurser og kompetanse til å bruke disse kanalene.

Ved hjelp av en strategi skal det bli tydeligere hvordan sosiale medier inngår i kommunikasjonsarbeidet ved fakultetet.

Målgrupper

UiOs målgrupper er:

(ikke prioritert rekkefølge)

  • Søkere og deres omgivelser. 
  • Studenter og ansatte ved UiO.
  • Forskningsmiljøer nasjonalt og internasjonalt.  
  • Omverdenen. 
    • Interessenter – media, myndigheter, Forskningsrådet, arbeidsliv, næringsliv, andre sektorer, frivillige, et cetera. 
    • Befolkningen – diverse målgrupper som kan være interesserte i ulike temaer.
    • Internasjonale aktører. 
    • Alumni.

Vi treffer ulike målgrupper i forskjellige kanaler, og må tilrettelegge kommunikasjonsformen til kanal og målgruppe. Vi skiller mellom intern og ekstern kommunikasjon.

Eksisterende studenter og ansatte er i mange sammenhenger målgruppe for intern kommunikasjon, men kan overlappe med «interessert allmennhet» og dermed være målgruppe for ekstern kommunikasjon. Ikke minst kan målgruppen eksisterende studenter overlappe med potensielle søkere til studier og forskningsstillinger.

Søkere er en stor og mangfoldig gruppe, både når det gjelder alder, interesser og kanalbruk. HF skal rekruttere søkere som kommer direkte fra videregående skole, men også unge voksne, deltidsstudenter, voksne søkere som ønsker etterutdanning eller kompetanseheving, med flere.

Forskere er i en særstilling, da mange forskere har egne nettverk de pleier på egenhånd. Forskningsformidling er derimot en tematikk som er viktig overfor både omverden og eksisterende og mulige nye studenter.

Hovedkanalene til HF i sosiale medier retter seg hovedsakelig mot et norskspråklig publikum. 

Kanalvalg

Det er et førende prinsipp at HFs nettsider er innholds- og informasjons-nav for HFs kommunikasjon. Selv om det produseres eget innhold for andre kanaler, skal det pekes til hf.uio.no for mer detaljert informasjon om forskning og studier ved fakultetet.

Arbeidet med sosiale medier henger tett sammen med annet kommunikasjonsarbeid og publisering på hf.uio.no. Det er ikke dedikerte ressurser til en redaksjon for sosiale medier, men sosiale medier inngår i kanalvalgene for formidling fra fakultetet. 

Selv om noe innhold lages eksklusivt for enkelte kanaler i sosiale medier, vil mange poster for eksempel være lenker til nyhetssaker som er publisert på hf.uio.no. Hvordan innholdet presenteres må tilpasses formatet det skal formidles i.

Fakultetet prioriterer de sosiale mediene som er mye i bruk blant UiOs målgrupper. Hvilke kanaler som prioriteres må vurderes fra år til år, i tråd med hvordan målgruppene bruker kanalene.

Sosiale medier styres av algoritmer som prioriterer brukerengasjement. Algoritmene endres hyppig, og innholdet som deles på plattformene må dermed tilpasses de seneste endringene for å nå frem til publikum.

Dette kan tidvis sette begrensinger på hva og hvor mye de ulike enhetene ved HF kan formidle i en enkelt post og hvor mange som faktisk ser eller får med seg innholdet.

De sosiale mediene er eid og styrt av internasjonale, kommersielle selskaper. Problemstillinger knyttet til tidsbruk, etikk og personvern påvirker våre målgruppers motivasjon til å bruke plattformene, og endringer her må også påvirke vurderingene i fakultetets valg av kanaler.

Overordnet mål for HF i sosiale medier

Hva HF ønsker å kommunisere og hva publikum ønsker å se, er ikke alltid det samme. Fordi kanalene på sosiale medier er styrt av algoritmer, skal HF i hovedsak ha en målgruppestyrt tilnærming til kanaler og innhold.

Hovedkanalene ved fakultetet skal styrkes og rendyrkes for et eksternt publikum.

Forutsetningene for å lykkes med sosiale medier endrer seg fortløpende, og styres av faktorer fakultetet ikke rår over. HF skal fortløpende overvåke hvordan fakultetet lykkes med deling av innhold i sosiale medier. HF skal bruke denne innsikten til å justere arbeidet med kanalene. 

Instituttenes ansvar for sosiale medier

De ulike enhetene har forskjellige ønsker og behov for sine kanaler. Pr. i dag er det fortsatt flere mindre sosiale medier-kanaler ved fakultetet.

Hver enhet må vurdere hva de ønsker å oppnå med å bruke sosiale medier, og hvilke ressurser de har til å drive sine kanaler i tråd med gjeldene retningslinjer. Inaktive kanaler, eller kanaler med minimal effekt, anbefales lagt ned.

Arbeid med sosiale medier ved HF

For å styrke både fakultetets hovedkanaler og de mange små kanalene, bør arbeidet med sosiale medier knyttes tettere sammen.

Føringer for arbeidet med sosiale medier ved HF:

  • Kommunikasjonsseksjonen er redaktør for kontoer på Facebook, Linkedin, Youtube og X på fakultetsnivå.
  • Fakultetet vurderer avvikling av sin konto på X (tidligere Twitter) da vi når merkbart færre enn tidligere. 
  • En personlig konto på X kan fortsatt være en nyttig kanal for vitenskapelig ansatte.
  • Studieseksjonen er redaktør for fakultetets konto på Instagram.
  • Hver enhet har redaktøransvar for sine kontoer i sosiale medier, og forvalter disse i tråd med UiOs retningslinjer:
  • Føringer for bruk av sider og kontoer i sosiale medier ved UiO
  • Sosiale medier: Retningslinjer for kontoer ved UiO
  • Kommunikasjonsseksjonen fungerer som rådgiver overfor fakultetets enheter:
    • Administrerer et rom i Teams for nett- og SOME-publisister og -redaktører. Dette brukes til spørsmål og kunnskapsdeling, samt retningslinjer og tips om godt innhold.
    • Gir råd til de ansvarlige instituttene om oppfølging av deres kontoer.
    • Avholder én nettverkssamling pr. år: Status for nett- og SOME-arbeidet ved fakultet og enheter, samt kompetanseheving.
    • Gir råd ved oppretting av nye kontoer - også personkontoer der det ønskes.
  • Strategien evalueres og justeres hvert år i forbindelse med nettverkssamlingen.
  • Ressurssituasjonen er førende for prioriteringer i oppfølging av sosiale medier.

Kanaler i sosiale medier

Fakultetet prioriterer de største kanalene i sosiale medier: Facebook, Instagram og LinkedIn. Hvilke kanaler som er mest relevante for å nå målgrupper med vår kommunikasjon, må vurderes fra år til år.

Prioriterte kanaler

Facebook

  • Facebook er Norges største sosiale medium.
  • 82 prosent av befolkningen har konto, 65 prosent av befolkningen bruker plattformen daglig.
  • Plattformen står særlig sterkt blant voksne, mens bruk blant unge er på vei ned (i aldersgruppen 18–29 år bruker 46 prosent plattformen daglig, 72 prosent har profil).

Facebook-sider 

  • Brukes aktivt av bedrifter og organisasjoner.
  • Innholdet fra sider når en andel av følgerne, og hvem som nås styres av Facebooks algoritmer.
  • Deles innhold som skaper engasjement blant følgerne, gis siden prioritet i nyhetsstrømmen. 

Facebook-grupper

  • Brukes til å dele innhold og å diskutere.
  • De seneste årene har Facebook satset på grupper, og disse har i dag høy prioritet i nyhetsstrømmen.  

Hva er suksesskriterier for Facebook?

Innholdet:
  • Engasjerende, aktuelt, informerende og trigger for å finne ut mer om HFs fagområder.
  • En kombinasjon av gode bilder, videoer og lenker til nettsaker.
  • Tone og form tilpasset målgruppe.
  • Poste jevnlig.
Krav til administrasjon:
  • Klare rutiner for administrasjon, posting av innhold og oppfølging av kommentarfelt.
  • Anbefalt å måle sidens rekkevidde og engasjement for innholdet som deles, og analysere resultatene.
  • Dersom siden er inaktiv legges den ned.

Betalt annonsering på Facebook

  • Det skal være et mål å engasjere «organisk» med hovedinnholdet, det viser at det treffer følgerne.
  • Betalt målretting av poster er en billig og effektiv måte å nå et større publikum eller en mer spesifikk målgruppe med innhold.
  • Det kan være aktuelt for enkeltposter, hvor målet er lenkeklikk, eller for arrangementer, særlig der målgruppen er deltagere som ikke allerede følger siden.
  • I rekrutteringsperioden fra desember til mars er det ikke lov med betalt annonsering i sosiale medier av studietilbud ved fakultetet.
  • Fakultetet bruker betalt annonsering der dette er strategisk.
  • På grunn av GDPR-hensyn, kan vi ikke lenger annonsere målretta på brukergenererte data som interesser og adferd. Dette gjør det vanskeligere enn tidligere å nå målgruppene våre med betalt annonsering.  

HFs Facebook-sider

Facebook-side fakultet: UiO: Det humanistiske fakultet

  • En kanal for ekstern kommunikasjon.
  • Kommunikasjonsseksjonen har redaktøransvar.
  • Dele innhold om fag og forskning ved fakultetet. Forskerintervjuer og nyheter om gode resultater eller humanioras relevans for samfunn og arbeidsliv er eksempler på innhold.
  • Siden har cirka 10 500 følgere, det er en økning på 200 fra 2023.
Mål:
  • Økt antall følgere.
  • Høyere engasjement blant følgere: flere lenkeklikk og større rekkevidde.
  • Gjennomslag i media.

FB-sider: Institutter, sentre, fagmiljøer, m.m.

  • Rundt 35 sider med varierende antall følgere, fra cirka 200 til cirka 20 000.
  • Rom for mer intern kommunikasjon enn i fakultetets hovedkanaler. Kontoeier definerer målgruppe.
  • Administratorer oppgir varierende effekt – eller mangler oversikt over hvordan innholdet treffer.
  • I 2024 fortsetter jobben med å kvalitetssikre sidene i tråd med retningslinjer for personvern og design ved UiO.

FB-grupper: Fagmiljøer, studentforeninger, alumni, m.m.

  • Varierende antall medlemmer og aktivitet. Flere inaktive grupper.
  • Studentstyrte grupper omfattes ikke av retningslinjer for UiO, men dersom UiO oppfattes som avsender skal instituttene følge opp gruppene/kontoene.
Mål/suksesskriterier:
  • Engasjerende stoff for publikum som er spesielt interessert i et fag eller et fagmiljø.
  • Legge til rette for diskusjon.
  • Skape fellesskapsfølelse.
  • Intern merkevarebygging.
  • Gode rutiner for moderering.
  • Inaktive grupper bør legges ned.

Instagram

  • Instagram er en av de største sosiale plattformene i Norge.
  • 66 prosent har profil og 43 prosent bruker plattformen daglig. I aldersgruppen 18–29 har 77 prosent en profil, og 58 prosent bruker plattformen daglig. Instagram står særlig sterkt blant kvinner.
  • Kanalen er en tjeneste for å dele bilder og video, enten som innlegg eller i historier.

Hva er suksesskriterier for Instagram?

Innholdet:
  • Visuelt: gode bilder eller video.
  • Engasjerende, aktuelt, informerende og trigger for å finne ut mer og HFs fag og studietilbud.
  • Tone skal være tilpasset målgruppe.
  • Innhold må postes jevnlig.
Krav til administrasjon:
  • Klare rutiner for administrasjon, posting av innhold og innsikt i effekt.
  • Anbefalt å måle kontoens rekkevidde og engasjement for innholdet som deles, og analysere resultatene.
  • Dersom kontoen er inaktiv legges den ned.

Betalt annonsering på Instagram

  • Facebook og Instagram har samme eier.
  • Annonser kan gå på begge plattformer parallelt.

HFs Instagram-kanaler

Instagram-konto fakultet: @unioslo_hf

  • Ble lansert i april 2022.
  • Cirka 1500 følgere. En økning på cirka 500 fra 2023. 
  • Studieseksjonen har redaktøransvar.
  • En kanal for kommunikasjon med og om studentene ved fakultetet.
  • Dele innhold som gir potensielle studenter innsikt i hvordan det er å studere humanistiske fag ved HF.
  • Bilde- og videohistorier med enkeltstudenters opplevelser, bilder fra campus eller tips til en god studiehverdag ved HF er eksempler på innhold.
Mål:
  • Økt antall følgere.
  • Høyt engasjement blant følgere.

Instagram-kontoer: Studenter og studentforeninger, sentre og fagmiljøer.

Eksempler:
  • Idehistorie UiO, mitra_uio, kinastudieruio, multilingoslo.
  • Hovedsakelig studentstyrte kontoer med varierende aktivitet.

Linkedin

  • Relativt sett en mindre kanal enn Facebook og Instagram, men økende brukt.
  • 30 prosent av befolkningen har konto, 14 prosent bruker plattformen ukentlig.
  • Aldersgruppen der flest bruker kanalen ukentlig er 50–59 år (20 prosent).
  • Økende brukt blant unge (18-29 år). 13 prosent bruker LinkedIn ukentlig. 
  • Mye brukt blant folk i skole- og utdanningssektoren. 
  • Linkedin kan være en relevant kanal for HF når det gjelder, rekruttering til vitenskapelige og teknisk-administrative stillinger, forskningsformidling, kontakt med alumner og nettverksbygging.

Linkedin-sider 

  • Brukes aktivt av bedrifter og organisasjoner.
  • Organisk spredning av innholdet skjer ved at folk deler, kommenterer og reagerer. Deling og kommentarer vektlegges høyt. 

Linkedin-grupper

  •  Brukes til å dele innhold og å diskutere.
  • Egnet for fagmiljøer og andre som ønsker egne nettverk.

Hva er suksesskriterier for Linkedin?

  • Jevnlig dele engasjerende stoff for publikum som er spesielt interessert i et fag eller et fagmiljø.
  • Skape fellesskapsfølelse.
  • Intern merkevarebygging.
  • Mulighet for å tagge relevante personer og organisasjoner.
  • Kommentere/reagere aktivt på strategisk viktig innhold/avsender.
  • Arbeide systematisk med analyse og bruke analysen i praksis.
Krav til administrasjon:
  • Klare rutiner for administrasjon, posting av innhold og oppfølging av kommentarfelt.
  • Anbefalt å måle sidens rekkevidde og engasjement for innholdet som deles, og analysere resultatene.
  • Dersom siden eller gruppen er inaktiv, bør den legges ned.

HFs Linkedin-konto

Linkedin-side fakultet: UiO - Det humanistiske fakultet.

  • HF opprettet Linkedin-side vinteren 2023/2024.
  • Kommunikasjonsseksjonen har redaktøransvar.
  • En kanal primært for ekstern kommunikasjon.
  • Dele innhold om fag, tildelinger, forskning og nye studietilbud ved fakultetet. 
  • Dele stillingsutlysninger ved fakultetet, både teknisk-administrative og vitenskapelige. 
  • Egen fane som synliggjøre alumni. 

Mål:

  • Økt antall følgere.
  • Høyere engasjement blant følgere: flere delinger og kommentarer.
  • Rekruttere flere søkere til stillinger ved fakultetet.
  • Synliggjøre alumni.
Linkedin-sider på instituttene
 
  • HF legger opp til en Linkedin-struktur satt opp på samme måte som fakultetets organisasjonskart. Det betyr at eventuelt nye Linkedin-kontoer opprettes på instituttnivå, og at fagmiljøer og andre som ønsker egne nettverk lager grupper på instituttets side – ikke egne sider.
    • Nivå 1: UiO (side) - eksisterer.
    • Nivå 2: Fakultet (side) - eksisterer.
    • Nivå 3: Institutt (side) >> Grupper under institutt – opp til instituttene og fagmiljøene.
  • Grupper gir mulighet for mer dialog med medlemmer. Når vi kobler sammen organisasjonen på denne måten, vil ansatte som legger til arbeidssted på instituttnivå, synes både på fakultets- og universitetsnivå i LinkedIn-strukturen.
  • Instituttene som vil opprette en Linkedin-konto må følge UiOs retningslinjer for bruk av sosiale medier, som blant annet omfatter registrering i meldeappen, krav om moderator, og flere GDPR-hensyn.  
     

Kanaler HF ikke prioriterer nå

X

  • X er en mindre brukt plattform.  
  • 27 prosent har profil, 9 prosent av befolkningen bruker daglig.
  • Høsten 2022 skjedde det endringer på eiersiden i X, som har fått konsekvenser for bruk og funksjonalitet.
  • Fakultetet opplever en merkbar nedgang i rekkevidde og engasjement på innholdet vi legger ut.
  • Dette, kombinert med ressursspørsmål, gjør at fakultetet vurderer avvikling av HFs konto på X i løpet av 2024. 

X-kontoer: Ansatte, institutter og fagmiljøer

  • Flere ansatte har egen konto og er veldig aktive.
  • En personlig konto på X kan fortsatt være en nyttig kanal for vitenskapelig ansatte. 
  • Enkelte institutter, prosjekter og sentre har også kontoer.
  • Tilstedeværelse krever oppfølging og administrering i henhold til UiOs retningslinjer for sosiale medier. 

Youtube

  • En plattform for å se video.
  • Plattformen er særlig stor blant barn og unge under 30 år. Menn er de tyngste brukerne av plattformen. 
  • HFs Youtube-konto benyttes som et videoarkiv for deling av videoer til nett, samt live-strømming ved enkelte anledninger. Kontoen er tilgjengelig for alle miljøer ved fakultetet som har behov for disse funksjonene.
  • Som følge av GDPR vil UiO i 2024 komme med nye anbefalingene om bruken av Youtube.

Snapchat

  • Kanal for å sende bilder, meldinger og video.
  • Bedrifter bruker Snapchat som kanal for visuelle fortellinger, med mer, men plattformen brukes mest for kommunikasjon mellom venner.
  • 67 prosent har en profil, 52 prosent bruker daglig. Unge under 29 år er mest aktive – 66 prosent bruker kanalen daglig.
  • En tung kanal å administrere for bedrifter.

Tik Tok

  • Kanal for video og underholdning, spesielt populær blant barn og ungdom.
  • 19 prosent bruker Tik Tok daglig.
  • 50 prosent av unge (18-29 år) bruker Tik Tok daglig. 
  • UiO har en konto på Tiktok og bruker kanalen i enkelte kampanjer, men anbefaler ikke flere enheter å opprette konto. Se også retningslinjer for bruk av Tiktok på UiO.

Jodel

  • Kanal hvor man kan poste anonyme innlegg og diskutere temaer med emneknagger og kanaler - anonymt.

Kilde for alle tall, med mindre annet er oppgitt: Ipsos SoMe-tracker Q4’2023.

Tiltak 2024

  • HFs Teams-rom for nett- og SOME-publisister brukes aktivt for å besvare spørsmål og gi råd om bruk av sosiale medier ved enhetene.  
  • Kommunikasjonsseksjonen i samarbeid med HR, fortsetter å styrke fakultetets LinkedIn-konto.
  • Kommunikasjonsseksjonen bistår de instituttene som ønsker egen LinkedIn-konto med å opprette dette slik det er beskrevet i strategien.  
  • Fortsette arbeidet med å kartlegge og vurdere avvikling av inaktive kontoer på sosiale medier ved fakultetet. 
  • Følge opp kvalitetssikringen av SOME-kontoene ved instituttene i tråd med UiOs retningslinjer. 
Publisert 9. nov. 2021 13:12 - Sist endret 12. apr. 2024 09:00