Studere i Athen eller Roma våren 2019?

En av fordelene med å holde på med antikken er at man alltid har en god grunn til å reise til middelhavsregionen. Også våren 2019 tilbyr instituttene i Athen og Roma antikkrelaterte kurs for bachelorstudenter. Her er det ingen grunn til å nøle!

Studenter på taket av Det norske institutt i Roma

Vi som holder på med antikken på norske universiteter er så heldige at vi har to svært relevante såkalte utenlandsinstitutter, ett i Athen og ett i Roma, som vi kan bruke som base for vår faglige virksomhet. Internasjonalt har de såkalte utenlandsinstituttene en lang, fascinerende og ærerik historie. De er på mange måter en arv fra den gang man reiste på «the grand tour» og da det var vanskeligere å komme seg rundt i utlandet på egenhånd.  I dag er instituttene mer levende internasjonale forskningsmiljøer, enn trygge havner i et eksotisk utland. De har egne forskningsprosjekter (ikke minst utgravninger), svært gode spesialbibliotek, arrangerer foredrag og konferanser og gir undervisning. På denne måten er de unike møteplasser for internasjonale forskere og studenter.

Antikken i kontekst

Selv var jeg så heldig at jeg hadde et helt år på det britiske instituttet i Roma (The British school at Rome) som såkalt Rome scholar  etter doktorgraden min. Det året har vært helt uvurderlig for min faglige virksomhet og forståelse av antikken. En ting var å sitte i Vatikanbiblioteket og lese originalmanuskriptene jeg  trengte for mitt prosjekt, treffe kolleger og dra på konferanser,  men noe annet og kanskje enda viktigere var det å oppleve Roma. Jeg fikk satt tekstene  jeg hadde lest inn i både en topografisk og resepsjonsmessig kontekst som plutselig ga dem en ny dimensjon. Dette unner jeg alle å få oppleve. Det var da også en av grunnene til at jeg i sin tid var med på å opprette antikkemner ved de norske instituttene i Athen og Roma. Disse er fortsatt sprell levende og det har vært inspirerende å få undervise på noen av emnene for å se hvordan også nye studenter får aha-opplevelser og nye perspektiver når de får studere antikken in situ (på stedet), som det heter på latin.

Norske antikkemner hver vår

Antikkemnene går normalt hver vår og det nærmer seg påmeldingsfrist (1. november) derfor denne helt usponsede bloggreklamen. Emnene  tar for seg de antikke bysamfunnene Aten (ANT2222 og ANT2221) og Roma (ANT2210 og ANT2211). Gjennom studiet av relevante tekster og monumenter søker vi å forstå viktige sider ved disse kulturene. Emnene er genuint tverrfaglige og man blir forelest av bl.a. arkeologer, idehistorikere, religionsvitere og filologer. Undervisningen er en blanding av kateterforelesninger og vandringer. Begge emnene tar utgangspunkt i at undervisningen faktisk foregår på stedet. Man kan enten velge å ta et helt semesters studium som starter i Aten og slutter i Roma, eller ta bare ett av emnene i en eller annen variant. Emnene er åpne for alle som har tilstrekkelig kompetanse (se emnebeskrivelsene).

IFIKK tilbyr forsåvidt også andre emner ved Det norske instituttet i Roma, om disse kan man lese videre her.

Ved universitetet i Oslo har vi et informasjonsmøte torsdag 11.oktober kl. 13.15, i seminarrom 204 Georg Morgenstiernes hus, Blindern. Ellers kan man kontakte Erlend Bronken fra administrasjonen ved Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske språk (IFIKK) for praktiske spørsmål om opptakskriterier etc.

Se reportasje om Romaemnet her og Athenemnet her.

(For ordens skyld: Dette er en oppdatert versjon av fjorårets blogginnlegg om det samme.)

Publisert 28. sep. 2018 14:57 - Sist endret 13. apr. 2023 09:25
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere