HF-student skal ta doktorgrad ved Harvard

Guttorm Norberg Gundersen (28) fullførte masteren i fjor. Til høsten fortsetter han karrieren ved Harvard University.

– Som forsker ønsker jeg å bidra til bedre forståelse av meditasjonstradisjonene i Kina, sier Guttorm Norberg Gundersen. Foto: Fillip-André Baarøy

– Herregud er det sant, tenkte jeg. Det er en ganske absurd opplevelse å få beskjed om at man har kommet inn på et sånt universitet. Jeg var i ørska en god stund, sier Guttorm Norberg Gundersen.

Nylig fikk 28-åringen svaret han nesten ikke våget å håpe på. De neste årene skal han tilbringe på Harvard University hvor han skal ta doktorgrad i kinesisk religion. Doktorgraden finansieres av Aker Scholarship som støtter norske studenter ved verdensledende universiteter

Harvard er et privat universitet i den amerikanske delstaten Massachusetts. Det regnes for å være blant verdens beste universiteter og har toppet flere internasjonale kåringer.

– Jeg tror ikke det vil gå ordentlig opp for meg før jeg faktisk kommer dit, sier Gundersen.

Stort internasjonalt nettverk

Han har bachelorgrad i Kina-studier- og mastergrad i East Asian Culture and History fra Universitetet i Oslo. Masteroppgaven leverte han i fjor vår. Den handlet om buddhistiske meditasjonstekster fra Kina – Gundersen leste og oversatte deler av tekstene og plasserte dem i en historisk intellektuell kontekst.

I løpet av studietiden hadde Gundersen lengre opphold i Bejing og Taipei. Har har deltatt på en rekke ulike konferanser og har vært med å lede månedslange meditasjonsopphold i buddhistkloster i Kina for studenter fra hele verden.

Dette har gitt ham et stort internasjonalt nettverk. En av dem han har blitt kjent med er professor i kinesisk religion ved Harvard, James Robson.

– Det var James som først fortalte meg at jeg hadde fått plass på Harvard. Han ville fortelle meg det personlig først, dagen før den offisielle beskjeden fra skolen, smiler Gundersen.

Vil styrke forståelsen av Kina

Gundersen er vokst opp i en buddhistisk familie og har vært i kontakt med asiatisk kultur siden han var veldig ung. Han har to klare mål med sin akademiske karriere.

– Som forsker ønsker jeg å bidra til bedre forståelse av meditasjonstradisjonene i Kina. I dag har mindfulness og andre meditasjonstradisjoner blitt allemannseie, og den allemannseien har gjort at mange ofte glemmer de historiske røttene. Jeg har lyst å bidra til å hente frem den intellektuelle konteksten for disse praksisene historisk, sier han og fortsetter:

– Mer overordnet håper jeg å bidra til å skape en større forståelse for Kina og Øst-Asia i Norge. Det er ingen tvil om at Kina bare blir viktigere og viktigere, og det er tvingende nødvendig for nordmenn og norsk offentlighet å få en bedre forståelse for kinesisk historie og samfunnsliv, avslutter han.

Av Fillip-André Baarøy
Publisert 13. juni 2018 12:51 - Sist endret 29. jan. 2020 14:38