Kina som geopolitisk stormakt – nytt og åpent masteremne!

Stormaktenes rivalisering blir mer intens, og Norge trenger flere med kunnskap om Kina i årene som kommer. Nå tilbyr vi et nytt emne om Kina som er åpent for alle masterstudenter ved UiO.

Konferanselokale med en publikumsmasse bestående av flere tusen mennesker i festklær som står på gulvet. På en enorm skjermen i bakgrunnen ser vi nærbilde av scenen hvor det står ti-elleve kinesiske menn i sorte dresser med slips, som løfter høyre arm med en knyttneve.

ØKT MAKT: Det er ikke lenger mulig å forstå stormaktspolitikk uten å forstå Kina. Her Kinas president Xi Jingping under 100-årsjubileet til det kinesiske kommunistpartiet i 2021.

Foto: Ng Han Guan/AP

De siste to tiårene har Kina reist seg som geopolitisk stormakt. Dette påvirker verden vi lever i, og vi trenger flere med kunnskap om Kina i årene som kommer.

Fra våren 2024 tilbyr Det humanistiske fakultet derfor et emne om Kina som er åpent for alle masterstudenter ved UiO.

Utdanningstilbudet er en del av nye Senter for geopolitikk, som er støttet av Utenriksdepartementet gjennom Forskningsrådet. Senteret ledes av Norsk utenrikspolitisk institutt (NUPI), og UiO er partner.

Trenger flere som kan Kina

Formålet med å tilby emnet er å bygge kunnskap om Kina i Norge. Det mener utenriksminister Espen Barth Eide (Ap) det er stort behov for.

Mann i grå dress og slips med briller som ser rett i kameraet med et forsiktig smil.
KINA I NESTEN ALLE SEKTORER: Utenriksminister Espen Barth Eide mener Kinas tyngde som stormakt gjør at vi må forholde oss til landet i nesten alle sektorer av det norske samfunnet. Derfor trenger Norge flere som kan Kina. Foto: Cecilie Stuedal/UD

– Kinas tyngde som stormakt gjør at vi må forholde oss til landet i nesten alle sektorer av det norske samfunnet, sier Barth Eide.

Han mener det er viktig å utdanne dagens studenter om Kina.

– Det er viktig at vi har sterke og brede kunnskapsmiljøer som kjenner, og kan sette, kinesisk politikk, samfunn og stat i en norsk kontekst, og som bidrar til et godt ordskifte i Norge og en opplyst politikk overfor Kina, sier Barth Eide.

Starter våren 2024

Fra 1.desember kan du som masterstudent ved UiO søke på China – Features of A New Geopolitical Power. Emnet undervises våren 2024.

Dette er første gang UiO tilbyr et masteremne om Kina for studenter som ikke kan kinesisk, og det finnes så langt ingen andre utdanningstilbud i Norge som dekker dette behovet, ifølge professor i Kinastudier, Heidi Østbø Haugen.

Vil bygge kunnskap om Kina i flere fagmiljøer

– Noe av utfordringen med å forstå geopolitikk i dag er at det har vært få muligheter til å tilegne seg kunnskap om Kina for de som ikke kan det kinesiske språket. Med dette masteremnet vil det bli mulig for historikere, statsvitere, politiske sosiologer, politiske geografer eller andre som studerer geopolitikk å gjøre dette, sier Haugen.

Hun mener det ikke lenger er mulig å forstå det geopolitiske landskapet eller forholdet mellom noen stormakter uten å forstå hvordan Kina opererer i geopolitikken.

I masteremnet vil studentene blant annet få:

• Grunnleggende kunnskap om Kinas nåværende globale rolle og virkningen av Kinas geopolitikk.
  • Innsikt i Kinas globale integrasjon og geopolitiske aktivitet, støttet av konkrete casestudier
  • Evne til å inkludere ulike perspektiver i en tolkning av dagens dynamikk i verdenspolitikken
  • Ferdigheter i å kommunisere om Kinas globale rolle til et bredere publikum

Les mer på emnesiden, og søk på emnet fra 1.desember i Studentweb!

Faktaboks: Kina som geopolitisk stormakt

• Det nye masteremnet China – Features of A New Geopolitical Power er et nytt tilbud fra Det humanistiske fakultet, og en del av nye Senter for geopolitikk ved Norsk utenrikspolitisk institutt (NUPI).
  • Dette er første gang UiO tilbyr et masteremne om Kina for studenter som ikke kan kinesisk.
  • Formålet er å bygge kunnskap om Kina i Norge.
  • Det humanistiske fakultet ved UiO har det største fagmiljøet og den tyngste fagkompetansen på Kina og kinesisk i Norge.
  • Senter for geopolitikk ble åpnet i oktober 2023, og skal ledes av Norsk utenrikspolitisk institutt (NUPI). UiO, UiT, Fridjof Nansens institutt og Institutt for forsvarsstudier er partnere. UiO skal stå for utdanningstilbudet.
  • Senter for geopolitikk er støttet av Utenriksdepartementet, gjennom Forskningsrådet.

Av Elisabeth Brinch Sand
Publisert 16. nov. 2023 13:30 - Sist endret 17. nov. 2023 15:36