2023: «De kaller meg ulven»

Hele HF leser er et leseprosjekt for HFs førsteårsstudenter. Målet er å fremme leseglede og skape et fellesskap rundt en bok. Høsten 2023 er boka «De kaller meg ulven» av Zeshan Shakar.

En kollasje med et bokomslag med teksten: Zeshan Shakar, de kaller meg ulven. Til høyre et fotografi av en ung mann med mørkt hår som ser rett frem.

Foto: Gyldendal/Erika Hebbert

Overgangen fra videregående skole eller arbeidsliv til å være heltidsstudent er krevende, men det blir enklere hvis man har et sosialt miljø rundt studiene. Derfor ønsker vi å invitere studentene til et felles leseprosjekt!

Vi vet at mange av dere leser mye allerede. Likevel viser statistikken at det er en nedgang i lesing i hele befolkningen, og særlig blant unge voksne.

Målet med prosjektet er ikke nødvendigvis at alle skal lese mer, men å øke bredden i hva som leses,  fremme generell leseglede, og å skape et fellesskap rundt en bok.

I samarbeid med Gyldendal forlag gir vi alle førsteårsstudenter et gratis eksemplar av årets HF-bok, og vi håper dere vil kaste dere over boka og delta på arrangementene!

Hele HF leser gjennomføres i år for andre gang. I 2022 var boken «Hvis jeg faller» av Jan Grue.

Årets bok: «De kaller meg ulven»

I år har vi valgt «De kaller meg ulven» av Zeshan Shakar.

HF er et fakultet som er opptatt av mennesket, og menneskets plass i verden. «De kaller meg ulven» handler om klassereise, utenforskap og sosial ulikhet, og belyser mange av de faglige problemstillingene vi jobber med på fakultetet.

«De kaller meg ulven» er Zeshan Shakars tredje roman. Han har tidligere gitt ut «Tante Ulrikkes vei» og «Gul Bok».

Vi håper romanen kan være en inngang til faglige diskusjoner i og utenfor forelesningssalen.

Høstens arrangementer

Det er tre arrangementer knyttet til boka og prosjektet. Kom på ett eller flere!

Du kan også studere «De kaller meg ulven»

Studieåret 2023/24 tilbyr HF emner på 2,5 studiepoeng som er knyttet til «De kaller meg ulven».

Mikroemnene gir deg mulighet til å utforske boka med utgangspunkt i en rekke humanistiske fag og er åpne for alle interesserte.

Les mer om mikroemnene knyttet til «De kaller meg ulven».

Publisert 26. mai 2023 13:59 - Sist endret 5. juni 2024 07:39