Det beste med å være lærer er dynamikken man skaper med elever i klasserommet, sier Nadja.
Intervjuer om karriere og praksis - Side 2
Et godt tips fra Andreas er å huske på at mange arbeidsgivere der ute både ønsker seg og trenger ansatte som kan skrive godt og klart.
Praksisoppholdet gav meg videre karrieremuligheter. Først tilbud om prosjektstilling mens jeg fullførte masteren, og så rådgiverstillingen jeg har nå, forteller Rønnaug.
Å bidra til å videreføre tidligere tiders engasjement for bevaring av kulturminner, er veldig tilfredsstillende, sier Christina.
Tverrfagligheten som HF tilbyr, gjør deg til mangekunstner og generalist fremfor spesialist. Det mener jeg at gir flere muligheter enn begrensninger, sier Jonas.
I prosjektene jeg jobber med er kombinasjonen av historisk kompetanse, pedagogisk innsikt og museologisk erfaring både nyttig og verdifullt, forteller Anette.
Nå bruker Marius de retoriske analysene han gjorde av taler i masteroppgaven til å skape identitet og fellesskap blant innbyggerne i Rælingen kommune.
Det er spennende å få mulighet til å lære hvordan den danske museumsverdenen ser ut, sier Therese om sitt praksissemester på Fyn.
Ta sjansen! For å få den første gode jobberfaringen etter studiet kan det hende du må flytte på deg, sier Hannah, som selv dro til Vardø og jobb ved Varanger museum.
Som HF-student blir man veldig god på å være student, men man får sjelden testet ut kompetansen sin i en reell arbeidssituasjon før man er ferdig. Derfor er muligheten for praksis viktig, mener Selma.
Å få innsikt og erfaring med det daglige arbeidet ved ambassaden er spesielt verdifullt for en student som meg, som kun har tidligere arbeidserfaring fra deltidsjobber, mener Ricky.
Å velge praksis er kanskje spesielt viktig for oss som studerer på HF. Du får vist hva du kan, og det gir selvtillit når du skal søke jobb senere. Så gjør det, anbefaler Marte.
«Muligheten til å interagere med banebrytende utstyr og svært dyktige mennesker var viktig for meg gjennom masterstudiene på MCT», sier Pedro.
«Ved å studere Music, Communication and Technology ble jeg utstyrt med alt jeg trengte for å få denne stillingen», sier Wenbo.
Det var veldig inspirerende å kunne bidra faglig til å fremme arbeidet med mer mangfold innad i organisasjonen, sier Weronika om praksisoppholdet.
Andrea opplevde at praksisoppholdet ved PRIO ga verdifull erfaring og gode muligheter for å utvikle seg både akademisk og profesjonelt.
«Jeg prøver å være den personen jeg selv hadde ønsket å møte i en vanskelig situasjon», sier Vilde som jobber med å gi råd og hjelp til nordmenn i Kroatia.
I jobben ved Nasjonalbiblioteket bruker Lars Magne teknologi til å utvikle nye måter å forstå kultur, historie og språk på.
«På HF lærer du mye som kan brukes overalt – og samfunnet i dag har virkelig behov for folk som kan språk, historie og ser de lange linjene», sier Carline.
«Grovt sett består jobben min som musikkskribent av å lytte og oppleve, og å skape tekst som formidlar det», seier musikkvetar Torkjell.
«Gjennom masterutdanningen fikk jeg en første skolering i akademisk arbeid, og det har vært et uvurderlig grunnlag i doktorgradsarbeidet», sier Eivor.
«Det er få ting som krever så mye tålmodighet og selvdisiplin som å lære et dødt språk, og det er ferdigheter arbeidsgivere setter pris på», sier Astrid.
Shler opplevde at praksisoppholdet på Kilden var viktig for å bygge nettverk og å lære mer. Sist, men ikke minst, fikk hun brukt fagkunnskapen sin på reelle arbeidsoppgaver.
«Søk arbeidspraksis! Dette er en skikkelig bra mulighet som alle burde benytte seg av», anbefaler Amalie.
«Utdanningen ga meg rammer, plass og veiledning rundt estetiske spørsmål knyttet til musikk og kunst jeg nok ikke hadde oppsøkt, eller blitt utfordret på, andre steder», sier Edvard.