English version of this page

Medieanalytiker

«Vær frempå!» sier Ragnhild-Marie til jobbsøkende studenter. En tekstmelding og initiativ bidro til at hun fikk jobben hos Retriever.

Portrettfoto, kvinne, smil, sitter på en stol, hvit topp, brunt langt hår i hestehale, sort bakgrunn

Ragnhild-Marie Reistad Nerheim

Foto: Privat

– Hva er de viktigste oppgavene i jobben din?

– I jobben som medieanalytiker bistår jeg ulike selskaper, organisasjoner og virksomheter med å forstå hvordan de fremstår i media. Som medieanalytiker får man utdelt en portofolio med ulike kunder og man har da ansvar for å lese, se og lytte til all omtale av kundene i både norske og nordiske medier. Den viktigste oppgaven er da å bruke god tid på å forstå både kundens budskap, hvordan dette fremstilles i media samt hvordan det kan bli forstått fra ett leserperspektiv. Vi sender så ut jevnlige rapporter til kundene med tall, grafer og analytiske betraktninger og gir de innsikt i medieomtalen. Kundene bruker disse rapportene aktivt i sitt kommunikasjonsarbeid, noe som er svært spennende å være en del av! 

Vi får også tidvis inn oppdrag fra andre virksomheter som ikke er faste kunder. De ønsker ofte rapporter på ulike kampanjer de har hatt i media, ulike trendord eller for eksempel en rapport på en streik som har fått mye medieomtale. Vi hjelper da kundene med å fremstille medieomtalen i en gitt periode. 

– Hva liker du best med jobben din?

– Jeg er svært analytisk av natur og det får jeg god nytte av i jobben som medieanalytiker. Jeg får ett godt innblikk i hva det skrives om i norske medier, både på detaljnivå, men også på ett mer overordnet plan. Det liker jeg svært godt! Jeg er i tillegg kreativ og glad i å skrive så i jobben som medieanalytiker får jeg mulighet til å bruke ulike visuelle virkemidler i rapportene jeg skriver. Det er også givende å møte kundene våre og se hvor mye de setter pris på jobben vi gjør og få ett innblikk i hvordan de bruker rapportene i sitt arbeid. Siden jeg har skrevet både bachelor og masteroppgave om sosiale medier, syns jeg også det er svært spennende at Retriever nå skal satse mer på dette! 

– Hvordan er utdanningen fra HF relevant i denne jobben?

– I utdanningen min på HF lærte jeg å ha en kritisk og spørrende holdning til samfunnet for øvrig, og det mener jeg er en god egenskap i jobben som medieanalytiker. Det å kunne fordype seg i ulikt materiale for så å sammenfatte dette er også noe jeg har tatt med meg fra studietiden. Fordypningen min i medievitenskap kommer også til god nytte! 

– Hva er ditt beste tips til ferske studenter som tenker på jobbmulighetene etter studiene?

– Vær frempå! Da jeg søkte på jobben hos Retriever tok det en god stund før jeg hørte noe, så jeg sendte melding og forhørte meg om hvor langt de hadde komme i ansettelsesprosessen. Dagen etter ble jeg innkalt til intervju og fikk etter hvert tilbud om fast heltidsstilling. Det er ofte mange om beinet, så stol på den kunnskapen du sitter på og ikke vær redd for å skille deg litt ut! Og husk at all erfaring kan være relevant – det handler om å trekke frem de tingene som kan være aktuelt for din fremtidige arbeidsgiver. 

 

Ragnhild-Marie Reistad Nerheim

Fag:
Medievitenskap
Screen Cultures

Grad:
Master

Uteksaminert:
2022

Stilling:
Medieanalytiker

Arbeidsgiver:
Retriever (retrievergroup.com/no/)

Flere karriereintervjuer

Publisert 6. jan. 2023 09:22 - Sist endret 8. feb. 2023 17:27