Kurator og administrator

– VÆR PÅ! Du må ta kontakt, følge opp og være der det skjer, sier Åse Kamilla. Hun jobber med kuratering og administrasjon, men har også vært innom oljebransjen og havforskning.

Portrettfoto, kvinne, stort smil, svart-hvitt, solbriller på hodet, langt blondt hår, utendørs, sommerlig

Åse Kamilla Spjelkavik Aslaksen

– Hva er de viktigste oppgavene i jobben din?

– Som kurator er noen av de viktigste oppgavene å sette opp utstillinger som gir rom for refleksjon og ettertanke. Hvor kunsten får stå klart frem med sin egenart og ytringsfrihet og ikke minst bidra til å skape gode mellommenneskelige relasjoner. For å få til en helhetlig og god utstillingsproduksjon opplever jeg at det er nødvendig å ha tett oppfølging med kunstnerne, noe jeg personlig også synes er svært inspirerende, ofte blir det en samkuratering.

En god utstilling er også avhengig av en god kollektiv prosess med et godt team av kolleger i ryggen. En utstilling kommer ikke av seg selv, det krever mange timer arbeid, og spesialisert kunnskap, fra mange mennesker. Å være en utøvende kurator tror jeg handler like mye om å bygge gode relasjoner, som å finne den perfekte presentasjonen av verkene.

Som administrator er noen av mine viktigste oppgaver å bidra til best mulig drift av institusjonen sammen med leder, og bistå leder med oppgaver knyttet til økonomi, markedsføring og samarbeid med eksterne aktører.

– Hva liker du best med jobben din?

– Menneskene! Jeg får jobbe med, og møte, så mange ulike og fantastiske mennesker. Jeg er så takknemlig for alle de gode samtalene som trigger de små grå og hjerterota! Samtidig får jeg bruke utdannelsen min både teoretisk og praktisk.

Ved å ha delt ansvar innfor administrativ drift har jeg lært mye om hvordan man jobber med utgangspunkt i begrensninger og hvordan man utforsker mulighetsrom. Jeg liker godt at dette både kan være utfordrende og givende – jeg må tenke på faget mitt med andre innfallsvinkler enn tidligere.

– Hva av det du lærte på HF har du hatt størst nytte av i denne jobben?

– Denne stillingen har nærmest et krav om høyere utdannelse innfor kunstfaget. Master i kunsthistorie fra UiO er derfor en viktig del av kompetansen jeg måtte ha for å bli ansatt

– Hva er ditt beste tips til ferske studenter som tenker på jobbmulighetene etter studiene?

Jeg har mange tips!

1. Tenk tverrfaglig! Når jeg studerte kunsthistorie kunne jeg ikke se for meg at jeg først skulle jobbe i olje-bransjen, så med muttere og skurer til havforsking på REV Ocean, for så å bistå etablerte kunstnere med kuratering, og bli ansatt i en offentlig institusjon! Relevante jobber er også å finne utenfor de tradisjonelle institusjonene, og det kan ofte gi et forfriskende blikk på faget ditt.
  2. Ikke vær redd for å feile! Vær ærlig å si at «dette er nytt for meg, men jeg hiver meg ut i det», for hva har du egentlig å tape? Det kan være skremmende å spørre om hjelp, men det vil alltid være noen som ønsker å hjelpe deg. Ingen kan alt, og mestringsfølelsen kommer etter hvert.
  3. Lytt og vær ydmyk. Respekter at ikke alle deler samme interesse eller tanker som deg, men det betyr ikke nødvendigvis at de ikke bryr seg om det du sier. Ofte er det via diskusjoner tankene deles og forståelse utvikles.
  4. Ta imot alle som om de er interessert i kunst, for du vet aldri hvem som kommer inn døren. Jeg har opplevd at truck-sjåfører, stillasbyggere og vaktmestere kan være noen av de mest kunstinteresserte.
  5. Entusiasme smitter! Er du engasjert i, og stolt av, faget ditt slår det positivt ut. Løs opp snippen og bare vis din lidenskap – det slår sjeldent feil! Vær deg selv, det gjør at du blir unik for en kommende arbeidsgiver.
  6. Sist, men ikke minst: VÆR PÅ! Du må ta kontakt, følge opp og være der det skjer. Det er svært sjelden stillingene kommer til deg. Så si hei til folk, og mingle på åpninger og fagdager. Hvis du synes slike sosiale settinger er ubehagelige, kan du finne deg noen du er trygg på som er litt mer komfortable – det er oftere enklere å gå sammen enn alene. Nettverk kan bringe deg frem og du kan også bidra til å koble andre. Hvem vet, kanskje du kobler en biologi-student med en kunstner og skaper grunnlaget til et fantastisk prosjekt!

Til slutt vil jeg sitere mine foreldre: «Når du studerer noe du har lidenskap for, jobber du hardere og da går det bra til slutt».

Åse Kamilla Spjelkavik Aslaksen

Fag:
Kunsthistorie
Nå: Kunsthistorie og visuelle studier

Grad:

Uteksaminert:

Stilling:
Kurator og administrator

Arbeidsgiver:
Bomuldsfabriken kunsthall / Arendal kommune (bomuldsfabriken.no)

Flere karriereintervjuer

Av Torunn Nyland, arbeidslivskoordinator HF