Prosjektregistrar

I jobben med å dokumentere, sikre og flytte Kode museums gjenstander til et nytt moderne magasin er alt jeg lærte på master i Museologi og kulturarv relevant, sier Sergio.

Portrettfoto, kvinne, stort smil, blondt hår, hestehale, blå øyne, grå hettegenser, øreringer, rød og hvit bakgrunn, innendørs

Sergio Tassi

Foto: Fotograf Dag Fosse, Kode

– Hva er de viktigste oppgavene i jobben din?

– Per i dag, jobber jeg med å flytte Kode museums samling fra de fire bygningene hvor gjenstandene for tiden er magasinert, til et nytt magasin som er utstyrt med de mest moderne systemene for bevaring og forvaltning av kulturarv. I forbindelse med et slikt flytteprosjekt er kontroll og eventuell integrering av informasjon om objektene som skal transporteres en viktig oppgave. Et annet aspekt er å beskytte gjenstandene under den krevende transporten, ved å utvikle emballasje og transportmetoder som garanterer samlingens sikkerhet og integritet.

– Hva liker du best med jobben din?

– Under registreringsarbeid jobber jeg noen ganger med "uidentifiserte" gjenstander, det vil si objekter som mangler opplysninger som beskriver deres opprinnelse, historie og anskaffelseskontekst i Kodes samlingsdatabase. Da tar jeg gjerne i bruk museets gamle håndskrevne kataloger, og prøver å finne fram en beskrivelse som samsvarer med objektet jeg arbeider med. Å kunne gi fortidens vitnesbyrd deres tapte identitet tilbake, er utvilsomt en stor glede. Det å kunne berike dokumentasjonen av gjenstandene i samlingen, for eksempel ved å legge til et fotografi der det mangler, er noe av det jeg liker aller best med jobben min.

– Hvordan er utdanningen fra HF relevant i denne jobben? 

– Mastergraden i museologi og kulturarvstudier har bidratt til å sette registreringsarbeidet inn i en større sammenheng - historisk, kulturelt, filosofisk og metodologisk. Studiet lærte meg dessuten å formulere de riktige spørsmålene. For å gi et eksempel, har Caitlin DeSilveys refleksjon rundt bruk av videoklipp som dokumentasjonsverktøy hjulpet meg til å jobbe med komplekse objekter ved å stille spørsmålet: "og denne gjenstanden her, hvordan registrerer vi den?". En gang måtte jeg dokumentere en sparegris i støpejern med mange bevegelige deler: ved å plassere en mynt på objektet ble den ved hjelp av en komplisert fjærmekanisme skjøvet ned i sparegrisens oppsamlingsbeholder. Å lage et kort videoklipp er kanskje det mest hensiktsmessige metodevalget når man arbeider med "fungerende" objekter.

– Hva er ditt beste tips til ferske studenter som tenker på jobbmulighetene etter studiene?

– Hvis man har mulighet og lyst til det, bør man skaffe seg erfaring som frivillig ved en institusjon der man ønsker å jobbe i framtiden, eller i hvert fall øke sin erfaring og troverdighet på arbeidsmarkedet ved å gjerne begynne med midlertidige stillinger. Mitt inntrykk er at det er vanskelig å få fast jobb hvis man ikke først har opparbeidet seg minst ett års god praksis. Til slutt: vær den beste utgaven av deg selv så ofte som mulig, og vær ærlig og ydmyk overfor de vanskelighetene du uunngåelig vil møte på din vei.

Sergio Tassi

Fag:

Historie, filosofi og kulturstudier
Master i Museologi og kulturarvstudier

Grad:
Master

Uteksaminert:
2022

Stilling:
Prosjektregistrar

Arbeidsgiver:
Kode Kunstmuseer og komponisthjem (kodebergen.no)

Flere karriereintervjuer

Av Torunn Nyland, arbeidslivskoordinator HF
Publisert 7. mars 2024 11:09 - Sist endret 7. mars 2024 11:24