English version of this page

Business Consultant

«Menneskene og mulighetene!» sier Karoline er det beste med jobben, før hun beskriver hva som har vært viktig for henne som fersk arbeidstaker. 

Portrettfoto, kvinne, stort smil, holder en kopp, hvit skjorte, sort bukse, innendørs

Karoline Dobloug

Foto: The Assessment Company AS

– Hva er de viktigste oppgavene i jobben din?

– Jeg har en ganske variert arbeidshverdag med flere ulike ansvarsområder, men mesteparten av tiden går med til ulike tilbudsprosesser og rekruttering fra a-å. Jeg er også del av en kommunikasjonsgruppe som jeg håper å få investert mer tid i fremover.

– Hva liker du best med jobben din?

– Menneskene og mulighetene! Vi har mye kompetanse innen ulike områder og en uttalt teamkultur, som gjør at jeg får samarbeide med og lære av dem som sitter på denne kompetansen hver dag. Miljøet er også helt topp! I tillegg føler jeg at jeg har fått mye tillit på kort tid, og at hvis jeg vil noe, gjør lederne mine det beste de kan for at jeg skal få muligheten til å utvikle meg i den retningen. Det betyr utrolig mye som fersk i arbeidslivet – og som arbeidstaker generelt, tror jeg.

– Hva av det du lærte på HF har du hatt størst nytte av i denne jobben?

– Evnen til å håndtere store mengder informasjon effektivt og trekke ut essensen av denne, er noe fra studiene jeg opplever som verdifullt i møte med enkelte arbeidsoppgaver, og særlig når vi jobber med offentlige anbudskonkurranser. Det samme gjelder evnen både til å hente ut og tilegne meg relevant informasjon. Ellers jobber jeg mye med tekst, og det er ikke til å legge skjul på at skriveferdighetene jeg utviklet som student gjør nytte for seg også i arbeidslivet.

– Hva er ditt beste tips til ferske studenter som tenker på jobbmulighetene etter studiene?

– Å tenke utenfor boksen! Da jeg studerte hadde jeg det veldig tydelig for meg hva jeg ville etter endt utdanning, men jeg visste også at konkurransen om disse jobbene var enorm og at et relativt stort antall av mine medstudenter hadde tilsvarende ambisjoner. Selv om disse ambisjonene ikke nødvendigvis har endret seg, har jeg nå slått meg til ro med at det er mange veier til Rom, og at det ikke bare er i staten eller forskning man som historiker kan gjøre nytte for seg. Bruk nettverket ditt for alt det er verdt og relativiser din egen relevans – mest sannsynlig vil du både kunne skape verdi og trives i selskaper eller organisasjoner som ikke nødvendigvis fremstår som åpenbare arbeidsgivere.

 

Karoline Dobloug

Fag:
Modern International and Transnational History (MITRA)

Grad:
Master

Uteksaminert:
2021

Stilling:
Business Consultant / Konsulent

Arbeidsgiver:
The Assessment Company AS (theac.no)

Flere karriereintervjuer

Publisert 21. des. 2022 18:09 - Sist endret 6. jan. 2023 16:03