Praksis i organisasjonen Sex og Politikk

Praksisperioden har hjulpet meg å forstå hva slags kompetanse jeg har, hva jeg har lyst til å jobbe med og hvordan kan jeg bidra med min fagkunnskap og kompetanse, sier Polina.

person i delvis profil, mørkt kort hår med grønn lugg, sort hettejakke, utendørs, blå himmel

Polina Vorobeva

Foto: Privat

Hvilke arbeidsoppgaver hadde du da du var i praksis?

– Jeg har tilbrakt praksistiden min på det nasjonale teamet i organisasjonen Sex og Politikk som jobber med å utvikle helhetlig seksualitetsundervisning for elever fra 1. trinn til VGS. I løpet av praksisperioden har jeg vært med på utformingen av oppgaver fra start til slutt. Det har vært veldig spennende å jobbe med å velge ut, formulere og tilpasse innholdet i materialet, komme på nye ideer og løsninger, og kunne diskutere det i lag med folk som deler samme mål om å sørge for kvalitet og tilgjengelighet av det nasjonale seksualitetsundervisningsopplegget. I tillegg til utformings- og redigeringsarbeid har jeg også holdt et fagmøte, der jeg laget et opplegg som handler om kjønns- og seksualitetsperspektiver i arbeid med barn og unge, basert på en tidligere oppgave.

Det har vært veldig spennende å se relevansen av tidligere arbeid og opparbeidet kunnskap og å kunne dele det med folk som har stor interesse og bruk for denne kompetansen. Samtidig som man jobber med store oppgaver i lag over lengre perioder, er det mye som skjer parallelt. For meg har daglige rutiner har også inkludert deltakelse på interne møter, åpne arrangementer og andre samarbeidsprosjekter.

Hvordan brukte du kompetansen fra utdanningen på HF?

– For meg som student på kjønnsstudier med fordypning i pedagogikk har
seksualitetsundervisnings-teamet vært perfekt for å tilbringe praksis i. Jeg følte at det
representerer min store interesse for læring i seg selv og hvordan barnets utvikling er preget av samfunnsnormer vi reproduserer, spesielt når det kommer til kjønn og kjønnsidentitet. Det var spennende å se hvordan folk med ulik spisskompetanse utgjør et helhetlig team, og få være en del av det.

Med mitt fokus på tilgjengelig og inkluderende formidling, har jeg sørget for å dele kunnskapen som jeg har opparbeidet gjennom studiet. Blant annet gjemnnom å bidra med flere relevante og oppdaterte perspektiver på kjønns-og seksualitets tematikk, og fremme viktigheten av et grunnleggende inkluderende og likestilt språk som en del av den helhetlige seksualitetsundervisningen.

En viktig ting som jeg har innsett er at dette arbeidet skjer på flere nivåer, og man kan jobbe med det gjennom både delta i diskusjoner og uttrykke mening, redigering og bearbeiding av tidligere informasjonskilder og direkte kompetansesøkende og perspektivutvidende fagmøter.

Hva er den største nytte av praksisoppholdet ditt?

– I praksisperioden har jeg innsett flere ting som har hjulpet meg å forstå hva slags kompetanse jeg har, hva jeg har lyst til å jobbe med og fokusere på, og hvordan kan jeg bidra med min kompetanse. Jeg har lært mye om hvordan kompetansen er overførbar og viktigheten av tilpassing og tilrettelegging for å nå spesifikke målgrupper og settinger.

Samtidig har jeg utviklet bedre forståelse for hva som interesserer meg mest i det hele, og hva jeg har engasjement for å bidra med og utvikle spisskompetanse innafor. I løpet av praksisperioden har jeg forstått hva slags ulike roller som finnes det i en organisasjon, hva slags verdi ulike typer kompetanse har, og hvordan
arbeidsoppgaver fordeles på et arbeidssted som dette. Ellers har jeg også fått mulighet til å se og vurdere hva som kan forbedres i organisasjonen, samt være en del av denne forbedringen. For eksempel i arbeidet for et mer inkluderende språk og formuleringer, som sørger for at flere mottakere av materialet føler seg representert.

Er det noe annet du gjerne vil formidle?

– Å ta praksisemne har vært en av de lureste valgene jeg har gjort under studieløpet mitt. Det er ubeskrivelig hvor mye mer man forstår når man får mulighet til både å bruke og utvide sine egne perspektiver på et relevant praksissted i samarbeid med profesjonelle innen feltet.

Det har vært veldig oppfriskende og perspektivutvidende å se hva en med min faglig bakgrunn kan jobbe med og hva slags stillinger og arbeidsmuligheter som finnes der ute. I løpet av praksisperioden har jeg også utvidet mitt faglige nettverk og fått kjennskap til mange organisasjoner, prosjekter og personer som jeg har ikke hadde hørt om fra før.

Dette har bidratt til at jeg fikk mye bedre oversikt over hva som finnes og hva jeg kan og vil drive med videre.

Polina Vorobeva

Studieprogram:
Tverrfaglige kjønnsstudier (bachelor) med fordypning i historie

Praksisemne:
KFL3910 – Arbeidspraksis for Tverrfaglige kjønnsstudier

Praksisplass høsten 2023:
Organisasjonen Sex og Politikk (sexogpolitikk.no)

Flere praksisintervjuer

Av Torunn Nyland, arbeidslivskoordinator HF
Publisert 4. jan. 2024 12:23 - Sist endret 5. jan. 2024 12:20