English version of this page

Praksis i Kunnskapsdepartementet

«Å velge praksis er kanskje det lureste du gjør gjennom studiet», sier engelskstudent Ida.

Portrettfoto, kvinne, smil, skulderlangt blondt hår, blå genser, sort jakke

Ida Marie Gillerstedt

Foto: Miriam S. Larsen

– Hvilke arbeidsoppgaver hadde du da du var i praksis?

– Under praksisen har jeg fått være med på det aller meste, både aktivt og som observatør. En stor del av arbeidet har vært å bidra til gjennomføring av møter både fysisk, digitalt og hybrid. Vanlige oppgaver i forbindelse med det er korrespondanse med andre ansatte og eksterne personer, faglige og praktiske forberedelser, referatskriving og teknisk ansvar. Jeg har fått anledning til å prøve meg på alt fra presentasjonsdeling i Teams, skriving av taler til møtedeltagere og small talk med gjester i heisen. Jeg har fått delta på planlegging og gjennomføring av reiser for meg selv og andre ansatte i departementet, i forbindelse med en reise til Paris for å delta på UNESCO´s generalkonferanse. Det meste av tiden har allikevel gått med til vanlige oppgaver i en slik stilling, slik som å svare på henvendelser som kommer inn til Kunnskapsdepartementet, skrive sammendrag av vitenskapelige tekster, referatskriving og mindre oversettelsesarbeid. Jeg har fått prøve mye forskjellig og virkelig fått testet ferdighetene mine.

– Hvordan brukte du kompetansen fra utdanningen på HF?

– I løpet av praksisen har jeg hatt aller mest bruk for gode lese- og skriveferdigheter. Evnen til å lese, forstå og bearbeide store mengder tekst og informasjon på kort tid er en essensiell del av den typen arbeid jeg har fått delta på i Kunnskapsdepartementet. Jeg har også fått god bruk for formuleringsevnen man får trent på i løpet av studiet, samt kritisk tenkning i problemløsning. Ikke minst har engelskkunnskapene mine vært satt til god bruk gjennom hele praksisen.

– Hva er/var den største nytte av praksisoppholdet ditt?

– Mest av alt har jeg fått et godt inntrykk av en arbeidsplass jeg er interessert i for fremtiden, og arbeidserfaring som er relevant for denne typen karriere. Ansvaret og tilliten en får i praksis har vært godt for selvtilliten. Dessuten har jeg fått se fra innsiden hvordan en slik institusjon er bygget opp og arbeider, som har vært utrolig lærerikt.

– Noe annet du gjerne vil formidle? 

– Hvis du får anledning til å velge praksis som en del av studieløpet ditt er dette en gyllen mulighet, og kanskje det lureste valget du gjør gjennom studiet. Ikke bare får du testet ut på hvilken måte utdanningen din er arbeidsrelevant, men du får også en fot innenfor en potensiell arbeidsplass. Nettverksbyggingen er heller ikke dum, men det gjelder å by på seg selv og være frempå for å bli kjent med kollegaer og samtidig bygge et bredt nettverk. Ikke minst oppnår du erfaring som du ellers ikke vil oppnå gjennom utdanningen din. Det absolutt ikke så skummelt som en kanskje tror. Dessuten er det en fin mulighet for et avbrekk fra lesesalen, og veldig gøy!

Kort fortalt: om muligheten byr seg, søk!

Bildet kan inneholde: interiørdesign, lydutstyr, gardin, bygning, servise.
Som praktikant fikk jeg være med i den norske delegasjonen til UNESCO´s 41. Generalkonferanse høsten 2021. Der fikk jeg sitte i Norges stol under plenumsmøtet.

 

Ida Marie Gillerstedt

Studieprogram:
Europeiske språk
Studieretning: English Literature, American and British Studies

Praksisemne:
EUS4900 – Internasjonalt prosjektsemester europeiske språk

Praksisplass våren 2023:
Kunnskapsdepartementet, Seksjon for internasjonalt samarbeid (www.regjeringen.no/no/dep/kd/id586/)

Flere praksisintervjuer

Av Torunn Nyland, arbeidslivskoordinator HF
Publisert 29. nov. 2021 13:49 - Sist endret 24. okt. 2023 13:31