English version of this page

Praksis i Redd Barna

Siden jeg fikk jobbe spesifikt som kjønn- og likestillingspraktikant, ble fagbakgrunnen min i kjønnsstudier spesielt nyttig og relevant, forteller Martine.

portrettfoto av smilende kvinne, lys bakgrunn, blondt langt hår, mørk blå genser med hvite striper

Martine Stigen Dreier

Foto: Private

Hvilke arbeidsoppgaver hadde du da du var i praksis?

– Jeg var praktikant i Redd Barnas internasjonale avdeling, hos kjønn- og likestillingsrådgiveren der. Min hovedoppgave i praksisperioden var å gjøre en kartlegging av likestillingsarbeidet i Redd Barnas nye Noradprogram, «Transforming The Future- For and With Children», for perioden 2024-2028. Programmet omfatter 12 land, og inneholder prosjekter på, blant annet, utdanning, barns beskyttelse, seksuelle og reproduktive helserettigheter (SRHR). Min oppgave var å gjennomgå alle landenes resultatrammeverk og programplaner, hvor jeg søkte etter tiltak på både «gender mainsteaming» samt mer konkrete likestillingstiltak. Tematikken i disse tiltakene kunne handle om SRHR, barneekteskap, tenåringsgraviditeter, seksuell og kjønnsbasert vold, LHBTIQ+, menn og maskuliniteter med mer. Her designet jeg en kartlegging hvor all data ble organisert og presentert i tabeller. I tillegg identifiserte jeg svakheter og utfordringer i dette arbeidet, samt lagde oppsummering med trender og mønstre i programmet.

 Andre arbeidsoppgaver var å bidra i et 8.mars-arrangement, skrive interne nettsaker i forbindelse med kvinnedagen, samt lese og skrive oppsummeringer av likestillingsarbeidet i sluttrapporter fra forrige Noradprogram. Jeg fikk også delta på en rekke avdelingsmøter, faglunsjer og andre relevante møter.

Hvordan brukte du kompetansen fra utdanningen på HF?

– Praksisoppholdet har gjort meg bevisst på at min måte å jobbe på, spesielt det å analysere problemer, å se ting fra ulike perspektiver og å stille spørsmål, er inspirert av studiene og tekstene jeg har lest og skrevet de siste semestrene. Den analytiske kompetansen jeg har fått gjennom masteren i Gender Studies har vist seg å være veldig nyttig for å løse ulike problemstillinger i en praktisk sammenheng, og også verdifull for meg personlig.

Hva er den største nytte av praksisoppholdet ditt?

– Siden jeg fikk jobbe spesifikt som kjønn- og likestillingspraktikant, ble min fagbakgrunn i kjønnsstudier spesielt nyttig. Jeg har hatt en rekke forskjellige emner som har gitt meg relevant kompetanse om kjønn som tema, og dette ble svært aktuell i forhold til Redd Barnas likestillingsarbeid.

I og med at kartleggingsoppgaven jeg gjorde innebar at jeg i stor grad selv måtte identifisere hvilke tiltak som var rettet mot kjønn og likestilling og vurdere hvordan disse var relevante, var kunnskapen jeg hadde med fra studiet veldig verdifull. Det gjorde også at jeg kunne delta i faglige diskusjoner og møter og bidra med et kjønnsperspektiv i samtaler om andre mer `generelle´ utfordringer knyttet til barns trygghet og rettigheter. Det føltes derfor helt nødvendig å ha den forkunnskapen jeg har fått gjennom å studere kjønnsstudier.

Er det noe annet du gjerne vil formidle?

–  Praksisoppholdet mitt foregikk over 3 måneder, på heltid. Før jeg takket ja til plassen var jeg usikker på arbeidsmengden, spesielt siden jeg også skulle begynne på masteroppgaven min. Så mitt råd vil være å virkelig veie for og imot - bestemme hva som er mest verdifullt i det i det lange løp og vurdere hvilke muligheter du ikke vil la passere. Utenom dette er mitt råd å gå all in!

Jeg fikk muligheten til å delta på mange forskjellige arrangementer (filmvisninger, litteraturarrangementer, konserter, utstillingsåpninger...) og jeg prøvde å gjøre så mye jeg kunne, noe som virkelig ga resultater. Jeg lærte og opplevde mye,  og møtte noen veldig hyggelige og interessante mennesker underveis!

Martine Stigen Dreier

Studieprogram:
Gender Studies

Praksisemne:
KFL4910 – Arbeidspraksis for Gender Studies

Praksisplass våren 2024:
Redd Barna (www.reddbarna.no)

Flere praksisintervjuer

Av Torunn Nyland, arbeidslivskoordinator HF
Publisert 7. juni 2024 09:53 - Sist endret 21. juni 2024 08:51