Som student på bachelorprogrammet i medier og kommunikasjon kan du velge praksisplass og prosjektarbeid som avsluttende del av bachelorgraden.
Mediestudenter i arbeidslivet: praksisplass og prosjektarbeid
Praksisemnet tas i siste semester av bachelorgraden og praksisoppholdet varer i 6-8 uker i mars/april, og du søker opptak til emnet MEVIT3811: Mediestudenter i arbeidslivet: praksisplass og prosjektarbeid. Med opptak til emnet hospiterer du i en mediebedrift eller annen arbeidsplass og utfører relevante arbeidsoppgaver hvor du får brukt dine kunnskaper og ferdigheter som medieviter.
I tillegg til praksisoppholdet skal du følge obligatorisk undervisning og skrive en prosjektoppgaveoppgave knyttet til arbeidet i praksisperioden sett i forhold til medievitenskapelig teori og analyse.
Emnet er kun åpent for studenter med opptak på bachelorprogrammet i medier og kommunikasjon.
Hvor har tidligere studenter hatt praksis?
- Aftenposten
- Aker-Solutions
- Burson-Marsteller
- Dagbladet
- EMI Music
- Film fra Sør
- HP Norge
- Kommunal- og moderniserings-departementet
- Kulturbyrået Mesén
- Kulturdepartementet
- Kulturetaten i Oslo kommune
- Medieoperatørene
- Miljøverndepartementet
- Nasjonalmuseet
- Norges snowboardforbund
- NRK analyse
- Posten Norge
- Retriever
- Storebrand
- Sykehjemsetaten
- Telenor
- TV Norge / SBS Discovery
- Ultimafestivalen
- Universitetsforlaget
- Varde Consulting
- VG Nett
- Wimp Music / TIDAL
- Zenitel
Praksisbloggen
Her kan du lese om praksisstudentenes faglige bakgrunn, arbeidsoppgaver og ansvarsområder, og erfaringer om hva de har gjort og lært i praksis.
Hvorfor velge et praksisemne?
Du får:
- relevant arbeidserfaring
- nettverk
- innsikt i arbeidslivets krav
- mulighet til å teste en aktuell arbeidsplass
- innsikt i konkrete arbeidsoppgaver
- mulighet til å teste fagkunnskapen din i praksis
- et viktig punkt på CVen