Historie: praksis på master

Som masterstudent i historie kan du velge å ta et praksisemne som del av graden.

Arbeidspraksis for historiestudenter

Som masterstudent i historie kan du ta emnet HIS4400 – Arbeidspraksis for historiestudenter i ditt tredje semester, dersom du skriver 30 studiepoengs masteroppgave.

Emnet er på 30 studiepoeng, og består av arbeid på praksisstedet tilsvarende 3,5-4 måneder med vanlige arbeidsuker og selvstendig arbeid med en semesteroppgave og annen obligatorisk aktivitet. Semesteroppgaven er eksamen.

Du kan enten finne din egen praksisplass, da må denne godkjennes av IAKH, eller søke på IAKHs eller HFs avtaler. Praksisstedet kan for eksempel være et museum, en frivillig organisasjon, forlag/avis/tidsskrift, ulike bedrifter eller andre formidlings-, forsknings-, kultur- eller næringsinstitusjoner.

Vær oppmerksom på ekstra opptakskrav og søknadsfrist.

Hvorfor velge et praksisemne?

Du får:

• relevant arbeidserfaring
  • nettverk
  • innsikt i arbeidslivet
  • mulighet til å teste en aktuell arbeidsplass

• innsikt i konkrete arbeidsoppgaver
  • mulighet til å teste fagkunnskapene dine i praksis
  • et viktig punkt på CVen

Andre praksismuligheter

Emnet Historieformidling (HIS4050) er en obligatorisk del av andre semester for masterstudenter i historie. Der får du øvelse i muntlig, visuell og skriftlig historieformidling, og erfaring med planlegging og gjennomføring av arrangement.

Informasjonen på denne siden gjelder kun for studenter med opptak på masterprogrammet i historie.