Konstruksjonen av Norden: Den nordiske modellen

Hva er den nordiske modellen? Hva har den blitt? Kan vi egentlig snakke om en fellesnordisk samfunnsmodell?

Bildet viser forskere som deltar i en samtale om den nordiske modellen

"Konstruksjonen av Norden"-seriens siste samtale handler om den nordiske modellen, nordisk samarbeid og Nordens utfordringer. Foto: Nasjonalbiblioteket.

Den nordiske modellen

De nordiske landene scorer høyt i en rekke internasjonale indekser. De har opplevd sterk økonomisk vekst, har høy grad av likestilling og tillit, og små sosiale forskjeller. Hvordan har de nordiske samfunnene blitt slik? Det finnes mange svar, men ett av dem er landenes små, åpne økonomier, organiserte arbeidsliv og store, universelle velferdsstater – eller den nordiske modellen. Men kan vi egentlig snakke om en fellesnordisk samfunnsmodell? Og på hvilke måter blir den utfordret av internasjonale utviklingstrekk, som europeisk integrasjon, klimakrise og migrasjon?

Johan Strang er professor i Norden-studier ved Universitetet i Helsingfors, Cathrine Holst er professor i sosiologi ved Universitetet i Oslo og Klaus Petersen er professor i velferdshistorie ved Syddansk universitet. UiO:Norden-direktør Tore Rem leder samtalen.

Se video av samtalen om den nordiske modellen

Konstruksjonen av Norden-serien

Hvordan ble vi Norden? Hvor kommer ideen om Norden fra, og hva består egentlig det nordiske i? I en serie arrangementer gjennom 2021 har Nasjonalbiblioteket og den tverrfaglige forskningssatsingen UiO: Norden utforsket ideen om det nordiske fellesskapet – fra middelalderen og fram til i dag.

Publisert 30. nov. 2021 11:21 - Sist endret 23. feb. 2024 15:04