Konstruksjonen av Norden: Det moderne gjennombrudd

Kvinners stilling, sosial nød og klasseskille. Det var kunstens oppgave å få virkelighetens problemer frem i lyset.

Bilde av mann fra 1870-tallet med dress

Stillbilde fra stumfilmen Professor Georg Brandes paa Universitetets Katheder, 1912. Foto: Wikimedia Commons

Nordisk kunst i endring

Etter en dannelsesreise i Europa, mente den danske litteraturkritikeren og litteraturforskeren Georg Brandes, at den nordiske kunsten hang igjen i fortidig romantikk og idealisme. Kunsten skulle sette virkelighetens problemer til debatt.

En rekke nordiske forfattere, blant dem Henrik Ibsen og August Strindberg, sluttet på ulike vis opp om Brandes’ program. Men hva lå egentlig i dette moderne gjennombruddet, og i hvilken grad ble det en fellesnordisk bevegelse? Og hva med kvinnenes stilling? Hva var det i det hele tatt i de nordiske samfunnene som ga grobunn for Brandes’ og hans likesinnedes ideer, og hvordan har disse eventuelt formet dagens nordiske samfunn?

Jens Bjerring-Hansen, Narve Fulsås, Ulrike Spring og Mona Ringvej snakker om disse spørsmålene.

Se video av samtalen om det moderne gjennombrudd

Konstruksjonen av Norden

Hvordan ble vi Norden? Hvor kommer ideen om Norden fra, og hva består egentlig det nordiske i?

I en serie arrangementer gjennom 2021 har Nasjonalbiblioteket og den tverrfaglige forskningssatsingen UiO:Norden utforsket ideen om det nordiske fellesskapet – fra middelalderen og fram til i dag.

Hva har historisk sett ført oss nærmere våre naboer, og hvilke krefter og begivenheter har trukket oss fra hverandre? Hva har ledet oss fram mot den nordiske modellen – dens betoning av likhet, likestilling, velferd og tillit – og hvordan står vi i Norden rustet til å møte samtidens og framtidens utfordringer? Gjennom foredrag, samtaler og digital formidling har serien tatt for seg de store spørsmålene om Nordens fortid og framtid.

Av Julie Lucie Liljeroth
Publisert 4. juni 2021 12:44 - Sist endret 23. feb. 2024 15:01