Konstruksjonen av Norden: Nordisk oppvekst

Hvordan er det å vokse opp i Norden? Og hvordan forholder nordiske foreldre seg til barns digitale vaner?

Emil i Lønneberget og familien som sitter i hest og kjerre

Astrid Lindgren, Tove Jansson og H.C. Andersen satte barnet i sentrum i sin litteratur. Bildet viser Emil i Lønneberget på Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby, 2014. (Foto: Wikimedia Commons).

Barndom og oppvekst i Norden

Vi er opptatt av barn i Norden, kanskje mer enn andre steder i verden. Derfor har vi også mye forskning om barns oppvekst.

Elisabeth Staksrud, medieviter og leder for forskningsgruppen «Living the Nordic Model» forsker på barns oppvekst og digitale vaner. I samtalen med UiO:Norden-direktør, Tore Rem forteller hun om forskningen på barndom og oppvekst i Norden.

Samtalen dreier seg rundt spørsmålene: Har vi et særegent syn på barndom og oppvekst i Norden? Og hvordan påvirker det holdningene til dagens foreldre? Er det bedre å vokse opp i Norden enn i andre deler av verden? Hvordan forholder nordiske foreldre seg til barns digitale vaner? Og hvordan velger de å oppdra barna i den digitale tidsalderen? Hvordan har det seg at norske barn er de barna i verden som bruker mest tid på skjerm og samtidig er de lykkeligste?

Og hvorfor skal man studere barns oppvekst i det hele tatt?

Konstruksjonen av Norden

Hvordan ble vi Norden? Hvor kommer ideen om Norden fra, og hva består egentlig det nordiske i? I en serie arrangementer gjennom 2021 har Nasjonalbiblioteket og den tverrfaglige forskningssatsingen UiO: Norden utforsket ideen om det nordiske fellesskapet – fra middelalderen og fram til i dag.

I denne serien har vi vært opptatt av hva Norden har vært, hva Norden er og hva Norden skal bli. Men også om hva slags forestillinger vi har hatt om Norden opp gjennom, og hva slags forestillinger andre har hatt om oss.

Publisert 23. des. 2021 10:52 - Sist endret 23. feb. 2024 15:14