Konstruksjonen av Norden: Nordiske offentligheter

Tore Rem og Dag Michalsen dykker ned i nordisk rettshistorie, og ser på likheter og forskjeller mellom rettstradisjonene i de nordiske landene.

Profilbilde av Dag Michalsen og Tore Rem

Dag Michalsen og Tore Rem samtaler om blant annet historiske vendepunkt, ytringsfrihet i Norden, EUs innvirkning på nordisk rett og menneskerettsdomstolen i Strasbourg. (Foto: Universitetet i Oslo og Terje Heiestad).

Nordisk rett gjennom historien

Tore Rem, direktør i UiO:Norden og Dag Michalsen, professor i juss, og rettshistoriker ved Universitetet i Oslo ser tilbake på den nordiske rettshistorien og på de nordiske rettstradisjonene. Hva har de nordiske landene til felles og hva skiller dem fra hverandre? De går gjennom historiske vendepunkt og viser hvordan nordisk rett har vært en kombinasjon mellom det europeiske, det nordiske og det nasjonale. Starten på den nordiske rettstradisjonen må de tilbake til 1200-tallet, med Magnus Lagabøters landslov. I løpet av den historiske reisen er de innom ytringsfriheten i Norden, EUs innvirkning på nordisk rett og menneskerettsdomstolen i Strasbourg.

Konstruksjonen av Norden

Hvordan ble vi Norden? Hvor kommer ideen om Norden fra, og hva består egentlig det nordiske i? I en serie arrangementer gjennom 2021 har Nasjonalbiblioteket og den tverrfaglige forskningssatsingen UiO: Norden utforsket ideen om det nordiske fellesskapet – fra middelalderen og fram til i dag.

I denne serien har vi vært opptatt av hva Norden har vært, hva Norden er og hva Norden skal bli. Men også om hva slags forestillinger vi har hatt om Norden opp gjennom, og hva slags forestillinger andre har hatt om oss.

Publisert 23. des. 2021 10:51 - Sist endret 23. feb. 2024 15:17