Konstruksjonen av Norden: Var vi egentlig fattige?

Samtale med historieprofessor Jan Eivind Myhre om hvordan ideer rundt rikdom og fattigdom har påvirket Norden.

Maleri av fattige barn som strekker seg mot et brød.

"Kampen for tilværelsen", maleri av Christian Krohg (1889).

Fattigdom i Norden?

I løpet av det tjuende århundre økte velstanden i Norden i en slik grad at man også begynte å tro at vi tidligere hadde vært veldig fattige. Men dersom man sammenligner med andre land var ikke de nordiske landene fattige på 1800-tallet, faktisk var vi nokså rike.

Hva har rikdommen, og ideen om fattigdom, betydd for konstruksjonen av Norden? Jan Eivind Myhre er professor emeritus i historie ved Universitetet i Oslo og samtaler med UiO:Nordens direktør Tore Rem.

Konstruksjonen av Norden

Hvordan ble vi Norden? Hvor kommer ideen om Norden fra, og hva består egentlig det nordiske i?

I en serie arrangementer gjennom 2021 vil Nasjonalbiblioteket og den tverrfaglige forskningssatsingen UiO:Norden utforske ideen om det nordiske fellesskapet – fra middelalderen og fram til i dag.

Hva har historisk sett ført oss nærmere våre naboer, og hvilke krefter og begivenheter har trukket oss fra hverandre? Hva har ledet oss fram mot den nordiske modellen – dens betoning av likhet, likestilling, velferd og tillit – og hvordan står vi i Norden rustet til å møte samtidens og framtidens utfordringer? Gjennom foredrag, samtaler og digital formidling vil serien ta for seg de store spørsmålene om Nordens fortid og framtid.

Av Hanna Huglen Revheim
Publisert 5. mai 2021 15:06 - Sist endret 23. feb. 2024 15:29