English version of this page

Opplæringsdelen

Opplæringsdelen ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier består av 30 studiepoeng, fordelt etter stukturen under.

Oppbygging av opplæringsdelen ved ILN:

*Gjeldende fra 1.1.2023. Kandidater tatt opp til programmet før 31.12.2022 kan forholde seg til den gamle opplæringsdelen. Noen av aktiviteter/kurs tilbys av HF (fakultetet) eller andre institutter ved HF. 

Kategori Fakultet Institutt eller ekstern
Forskningsetikk 1 minst 1
Vitenskapsteori 1 minst 2
Formidling 2  
Konferansedeltakelse med foredrag   4
Tekstutvikling (tidl. avhandlingsseminar)   4 til 6
Metode   minst 4
Andre kurs eller aktiviteter   inntil 11
Antall studiepoeng 4 26

Opplæringsdelen må være fullført før innlevering av avhandling og hovedtyngden aktivitet bør legges til de to første årene. Studiepoengene for opplæringsaktiviteter tildeles av Ph.d.-leder. Grunnlaget for utregning av studiepoeng, der dette ikke allerede er gitt, er 1 studiepoeng tilsvarer 25 - 30 timers arbeidKandidatene oppfordres til å planlegge opplæringsdelen i samråd med veileder og må søke forhåndsgodkjenning før deltakelse. 

Forskningsetikk

Alle kandidater ved HF skal sikres opplæring i forskningsetikk. Dette inkluderer sentrale etiske prinsipper for forskning, samt kjennskap til relevant lovverk og institusjoner. Deler av opplæringen skal ta utgangspunkt i fagnære etiske problemstillinger og dilemmaer.

Vitenskapsteori

Gjennom felles og fagnær opplæring i vitenskapsteori skal kandidatene lære om sentrale kunnskapsteoretiske spørsmål og utfordres til å formulere eget epistemologisk utgangspunkt.

Formidling

Alle kandidater skal ha opplæring i formidling som skal gi realistisk trening i forskningsformidling og inneholde refleksjon rundt akademisk ytringsfrihet.

Konferanse

Alle kandidater skal delta på internasjonal konferanse. Med internasjonal konferanse menes at deltakerne representerer institusjoner fra flere land. Deltakelse på internasjonal konferanse med foredrag gir inntil 4 ECTS. Deltakelse med "poster" gir 2 ECTS.

Tekstutvikling

Gjennom opplæring i tekstutvikling skal alle kandidater få trening i tekstpresentasjon og -kritikk gjennom å presentere egen tekst og kommentere andres tekster.

Metode

Med metode menes en planlagt framgangsmåte for kunnskapsdannelse. Alle kandidater skal ha opplæring som utvider deres metodiske erfaringer og ferdigheter og gir en kritisk tilnærming til hva ulike metoder kan gi av kunnskap.

Andre kurs/aktiviteter

Det enkelte institutt kan ha ytterligere obligatoriske kurs/aktiviteter. Utover det kan kandidatene selv sette sammen siste del av opplæringsdelen, forutsatt godkjenning fra instituttets ph.d.-leder.

Godkjenning

Planlagt deltagelse på eksterne kurs og seminarer skal meldes inn til Ph.d.-leder for godkjenning. Det kan være lurt å bruke skjemaet under lenken her, for å holde orden på studiepoeng/ECTS. Send skjemaet til ph.d.-konsulenten når du har fullført noen aktiviteter, og hele i god tid før du skal levere avhandlingen. Husk at det kun er 30 studiepoeng/ECTS som kommer med på vitnemålet. 

Obligatoriske aktiviteter som ikke gir poeng:

Oppstartssamling

Alle HFs kandidater skal delta på en obligatorisk oppstartsamling som skal gi informasjon om ph.d.- programmet, fakultetet og universitetet. En hoveddel av samlingen skal ta for seg veiledning. På denne delen av programmet skal veileder også delta.

Midtveisevaluering

Alle kandidater på ph.d.-programmet ved Det humanistiske fakultet skal gjennomføre en midtveisevaluering. Midtveisevaluering er en obligatorisk del av ph.d.-programmet. 

 

Publisert 27. mars 2023 14:54 - Sist endret 3. juli 2024 15:16