NFS historie

• 6. mai 2021

Aftenposten skriver slik om den nye institusjonen i 1915: "Folkemindesamlingen er overladt to rum i det nye universitetsbibliotek, og siden man i fjor sommer tog lokalerne i bruk, har samlingens arkivar, Docent Knut Liestøl, været optaget, med gjennemgaaelse og ordning af professor Moltke Moes samlinger, ligesom han ogsaa har rukket at faa orden i flere af de andre samlinger, som institutionen for tiden raader over" (17.09.1915)

Tidens Tegn skriver en måned senere at «Ordningen av de talrike numre er nu paa det nærmeste tilendebragt, og de første besøkende har faat tiltræde helligdommen.»

• 6. mai 2021

Boksamlingen, papirene, kunsten på veggen og fotografiene (også av de fire i ramme til venstre i bildet - nemlig herrene Sophus Bugge, Jørgen Moe og P.Chr. Asbjørnsen og Jacob Grimm) - inngår nå som en del av Norsk Folkeminnesamlings historiske grunnstamme. Hjemmekontorets innhold -etter sigende forvart i 17 store blikkskrin som Moe formante brannvesenet å redde før folk, ved en eventuell brann. 17 blikkskrin, hvis innhold ettertiden sågår har gitt Unescostatus, som Memory of the world fra 2012.

• 6. mai 2021

Det er Moltke Moes private samlinger som dannet utgangspunktet for det korpus som i dag befinner seg Norsk Folkeminnesamling

• 6. mai 2021

NFS Brevsamling omfatter også korrespondansen til institusjonen fra opprettelsen i 1914 til flytting til Blindern, UiO i 1962.

Eksempel: "Herr førstearkivar dr.philos Olav Bø, Norsk Folkeminnesamling, Drammensveien 42 B, Oslo". Poststemplet 1959

• 6. mai 2021

Dette er en av de originale kapslene som tradisjonsmaterialet ble ordnet og arkivert i ved opprettelsen i 1914. Pr februar 1929 kan NFS i årsmeldingen melde at samlingen rommer 100 kapsler med håndskrevne opptegnelser. Det gis et bilde av skapt orden av kaos. Kapslene (arkivmappene) i grønt og gull, er laget av H.M Refsum Bokbinderi.

• 6. mai 2021

Et stamsted for flere av de engasjerte menn i folkeminnesamlingen de første årene skal etter sigende ha vært konditoriet Bon-Mot i Drammensveien 72. Hver lunsj ble innledet med følgende bestilling: "Fire kaffe til vitenskapen!". Skiltet fra Bon-Mot befinner seg i dag på NFS. Les mer om hvorfor her "Den kulturhistoriske redningsaksjonen"

Professor i folkeminnevitskap ved UiO etter Reidar Th. Christiansen i 1956

• 6. mai 2021

Trollebotn; Norsk Folkeminnesamlings lokaler 1914-1962 ved det tidligere Universitetsbiblioteket, Drammensveien 42, Oslo.