Nytt emne om energi og bærekraft

På hvilke måter har oljen preget vår kultur, og hvordan kan energihumaniora gi oss en dypere forståelse av dagens miljøproblemer? Våren 2023 tilbyr Institutt for lingvistiske og nordiske studier et helt nytt emne om energifortellinger, som du ikke bør gå glipp av. Søk ILN2301 innen 1. februar.

Bildet kan inneholde: bok, utgivelse, reoler, materiell egenskap, font.

Energihumaniora i all sin bredde. Foto: Sissel Furuseth.

På pensum i ILN2301 Oljefiksjoner og andre energifortellinger står blant annet Knut Hamsuns kaukasusbok I Æventyrland (1903), Upton Sinclairs roman Oil!, TV-serien Lykkeland og noveller av Italo Calvino, Ben Okri, Laila Stien, China Miéville og Yoko Tawada i tillegg til sakprosa av Regjeringen, Marit Eikemo, Tore Renberg og Aslak Sira Myhre. I løpet av semesteret vil vi dessuten besøke energiutstillingen på Teknisk museum.

ILN2301 inngår i emnegruppen 40ENVIRONMENT.

Fra emnebeskrivelsen:

"Med utgangspunkt i kulturelle fremstillinger av olje og andre energikilder belyser emnet sentrale dilemmaer knyttet til bærekraftig utvikling. Emnet gir en innføring i energihumaniora generelt og petrokulturstudier spesielt. Kildematerialet består av tekster og multimodale fortellinger fra ulike land og regioner. Emnet opererer med et åpent og utforskende fortellingsbegrep, der hovedmålet er å gi studentene teoretiske rammer og analytiske verktøy som setter dem i stand til å drøfte energikulturer og oljeestetikk i et kritisk perspektiv."

Det meste av undervisningen foregår på norsk.

Med meg på laget har jeg Kristian Bjørkdahl, Thale Sørlie og Annette Davison. Vi ser frem til å komme i gang med undervisningen.

Velkommen til introduksjonsforelesning tirsdag 31. januar!

Er oljen en ekstatisk kvinne?

Emneord: Energi, Narrativer, Bærekraft Av Sissel Furuseth
Publisert 13. jan. 2023 19:46 - Sist endret 22. jan. 2023 10:20